Content marketing is groter dan ooit

Een positief imago binnen je branche opbouwen door diverse online kanalen te gebruiken. Dit kan allemaal worden gerealiseerd door goede content marketing. Contentmarketing is het creëren of publiceren van content met als doel een relatie aan te gaan en/of te onderhouden met bestaande en/of potentiele klanten. Volgens het Content Marketing Instituut zijn de top B2B strategieën social media, artikelen op een business website, op andere websites, nieuwsbrieven, case studies en video’s. De combinatie van al deze elementen zal de online content van het bedrijf goed doen. In 2014 zullen steeds meer organisaties hun content actief en veelvuldig inzetten, volgens diverse kanalen.

Diversiteit

Social media is niet langer een online wereld van Facebook en Twitter. Steeds meer social media sluiten zich aan en waar sommigen in gebruikers dalen, stijgen anderen in bezoekers. Zo zie je bijvoorbeeld dat Tublr, Instagram, Google+ en Pinterest duidelijk populairder zijn geworden de afgelopen tijd. Deze trend van het diverser gebruik van social media is dé mogelijkheid voor bedrijven om te experimenteren met verschillende netwerken om zo veel mogelijk consumenten te bereiken.

Google+

Het schijnt nu echt het tweede sociale netwerk (als je Youtube niet meetelt) te zijn. In 2014 zal de populariteit van Google+ denk ik alleen maar stijgen. Mede doordat Google+ nu opeens zo populair is geworden zijn het aantal Android-gebruikers die standaard een Google account tot zijn bezit hebben. Diensten als Hangouts zullen steeds bekender gaan worden.

Snapchat marketing

Een social netwerk dat je tekst, foto of video maar een korte tijd online laat staan. Snap Chat zorgt ervoor dat je ‘snaps’ (je bericht) ongeveer 1 tot 10 seconden blijft staan, verschillend per instelling. In Nederland is Snap Chat nog niet echt bekend, maar in april 2013 uploadden de 5 miljoen actieve gebruikers zo’n 150 miljoen foto’s per dag. Juist dat de ‘snaps’ worden gedelete van de server is waarom veel mensen deze nieuwe app fijn vinden. Want waar Facebook en Twitter qua privacy achterblijven: daar gebruikt Snap Chat snelle communicatie om merken en mensen snel te laten reageren ‘at this moment’. Mijn voorspelling: this is going to be big.

Image content als aanvulling op de tekst

Het klinkt simpel: plaatjes. Maar deze zijn in deze tijd steeds belangrijker geworden op het internet. Bedrijven maken veelvuldig online én offline gebruik van beelden en daarnaast draait het bij social media om visueel prikkelen, op welke manier dan ook. Hoewel uiteraard tekstuele content nooit zal vergaan, beelden krijgen een steeds grotere rol in een marketing campagne. Social media als Pinterest en Instagram laten zien hoe organisaties of merken puur met beelden communiceren. Deze trend van visueel prikkelen zal alleen maar doorzetten.

Video!

Elke minuut wordt er zo’n 100 minuten aan video op Youtube gezet. Het social media kanaal Youtube is bijna verweven met de huidige maatschappij en is dan ook veelgebruikt. Zo veel dat de concurrentie het belang van video’s ook inziet, zo heb je nu bijvoorbeeld ook Pinterest-video. Maar ook als we naar pure Nederlandse websites met video’s kijken, is Dumpert.nl een hele bekende. Kortom: video’s zijn hot en in 2014 zal deze trend zich alleen maar meer ontwikkelen of simpelweg uitbreiden naar (misschien wel) nog meer kanalen of online toepassingen.

Less is more

Het is overal in terug te zien. Apple is populair met zijn simpele design en flat webdesign is echt iets van nu. We willen in deze tijden niet meer, maar minder. Ook als we kijken naar Google of Pinterest: ze staan allemaal voor clean, duidelijk en zonder veel poespas. In deze wereld van schreeuwende ‘kijk naar mij’ gaan veel marketeers de verkeerde richting op. Want wat de consument wil is simpele communicatie en vooral simpel gebruik. Een tandje terug dus en zorg voor een ongecompliceerd design en boodschap.

Retargeting

Online adverteren, het wordt al gedaan. Slechts 2% van de bezoekers die voor de eerste keer een advertentie zien zullen er echter daadwerkelijk op ingaan. Daarom is retargeting in het leven geroepen. Hierbij volg je de internetter in zijn internetgewoontes en zorg je ervoor dat zij op diverse websites worden geconfronteerd met de advertentie. Nu wordt dit feit al wel door een aantal adverteerders toegepast, in 2014 zal dit grootschaliger worden opgepakt. Hier meer over retargeting: 

Mobiel-vriendelijke content

We weten het onderhand wel: smartphones zijn belangrijk geworden in de huidige internetwereld. Leesbare websites op de smartphone zijn dus cruciaal, ook in 2014. In 2014 zal er echter meer druk komen te staan op leesbare en goede content via de smartphone, zeker omdat ook de mobiele marketing zal aantrekken.

Deel economie online

Zo hebben bedrijven als Yelp en Tripadvisor voor elkaar gekregen dat nu de gemiddelde Nederlander de macht heeft om ongezouten zijn mening of review te plaatsen over deze of gene. Dit aspect heeft wel duidelijk de reisindustrie en de vrijetijdswereld veranderd. Wil je weten of dat ene restaurant wel goed is? Je kijkt even op internet wat andere mensen ervan zeggen. Deze collaboratieve economie breidt zich uit en laat op dit moment nog maar het topje van de ijsberg zien. Want dit concept werkt zo goed en geeft iedereen het gevoel ergens inspraak op te hebben. De mening van iedereen telt en dat is nou juist het mooie ervan. Het werkt perfect op branding-  of organisatieniveau. Daarom denk ik dat deze deel economie zich uit zal breiden naar bijvoorbeeld innovaties en businessmodellen.

Voorspel jij een trend die zich ontwikkelt in 2014?

 

Bron: http://fredericgonzalo.com/ en http://www.forbes.com/

0

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *