Op 4 december werd de eerste Release Candidate voor WordPress 3.8 uitgebracht.

WordPress 3.8; wat is er nieuw?

WordPress 3.8 komt met een feature die eigenlijk in WordPress 3.6 al zou verschijnen; MP6. MP6 is de naam voor de nieuwe layout van de admin van WordPress. Deze is al langer beschikbaar op WordPress.com en ook voor WordPress.org is deze al langer beschikbaar in de vorm van een plugin (genaamd MP6).

Foto 12-12-13 om 20.31

Deze layout – die al langer beschikbaar is als plugin – zal nu dus standaard in WordPress worden ingebakken. Net als MP6 worden ook de andere nieuwe features eerst als plugin ontwikkeld.

DASH

DASH is de naam van het nieuwe Dashboard. Dit is de landingspagina van de WordPress-admin. Deze verschijnt als eerste wanneer je inlogt. Deze pagina wordt vernieuwd en gaat er uit zien zoals in onderstaande afbeelding te zien.

Widgets

Naast MP6 en DASH worden ook de widgets op de schop genomen. Dat wil zeggen, de manier waarop je widgets activeert in de WordPress backend.

De nieuwe "Widget Area Chooser"

De nieuwe “Widget Area Chooser”

THX

THX is de nieuwe manier waarop je thema’s installeert en activeert. Eigenlijk verandert ook hier vrij weinig, behalve dat het er iets anders uit ziet.

Tot zover de grote nieuwe features van WordPress 3.8.

Twenty Fourteen

twenty-fourteen

Twenty Fourteen wordt het nieuwe standaard thema in WordPress 3.8.

Wat vind jij? Laat een reactie achter!

Deze infographic geeft 10 redenen waarom zakelijk bloggen is beter dan Facebook.

Zakelijk Bloggen heeft duidelijke voordelen en ik ben het helemaal eens met de # 1 reden. Wanneer je iets hebt gepubliceerd op je eigen blog, dan is de keuze aan jou en hoef je niet afhankelijk te zijn van een ‘ranking’ algoritme van het sociale platform.

Ten tweede, je blijft altijd verantwoordelijk voor wat er wordt gedeeld en hoe je het deelt. En je kan het ook op meerdere platformen delen. Ooit gehoord over ‘Long tail’ zoekwoorden? Dat is precies wat je te bereikt in termen van SEO wanneer je publiceert op een eigen blog.

 Wat is jouw mening?

 

Facebook-vs-Blog

Waarom in een eigen map?

Iwordpress-logok zet zelf WordPress altijd in een eigen map. Waarom? Dit houdt de root van je website mooi leeg. Helemaal fijn als de mappen voor subdomeinen niet onder een map ‘subdomains’ te staan komt, maar rechtstreeks in de root (zo hou je alles mooi gescheiden).

De stappen voor een nieuwe installatie

Dit stappenplan gebruik ik bijna altijd met het maken van een nieuwe website.

  1. Log in met FTP en creëer de map waar je WordPress in wilt installeren. Zet daar alle WordPress bestanden in en installeer WordPress zoals je gewend bent (alleen ga je nu dus niet naar http://domein.nl maar naar http://domein.nl/wordpress).
  2. Log in op de WordPress backend en ga naar Instellingen -> Algemeen (ofwel: Settings -> General).
  3. In het veld WordPress-adres (URL) zet je de volledige URL neer (dus http://domein.nl/wordpress).
  4. In het veld Blogadres (URL) zet je de URL neer zonder de mapnaam (dus http://domein.nl).
  5. Klik op Wijzigingen opslaan om, zoals de knop al zegt, de wijzigingen op te slaan.
  6. Ga naar je FTP en kopieer index.php, die nu in de map ‘wordpress’ zit, naar de root van je website (de kopie moet dus 1 niveau omhoog).
  7. Wijzig het volgende in index.php:
    <?php require('./wp-blog-header.php'); ?>

    Naar:

    <?php require('./wordpress/wp-blog-header.php'); ?>
  8. Je WP backend is nu nog gewoon bereikbaar via http://domein.nl/wordpress/wp-admin/. Je website zelf is nu te bereiken via http://domein.nl

Om een nieuw bericht aan te maken gaat u in WordPress naar ‘Berichten’ en vervolgens naar ‘Nieuw Bericht’. In het eerste tekstveld voert u de titel van het bericht in. In het tekstveld onder de titel kunt u de inhoud van uw bericht plaatsen.

Vlak onder de titel zien we wat de url van het bericht gaat worden. Dit is de link die bezoekers in hun adresbalk kunnen invoeren om het bericht te lezen. Deze url wordt standaard gegenereerd op basis van de eerste invoer in het titelveld. U kunt het laatste deel van de url wijzigen door op het gemarkeerde deel te klikken. De url is, net als de titel, een belangrijke factor binnen zoekmachine optimalisatie.

Concepten en gepubliceerde berichten

In het rechterdeel van het scherm zijn een aantal handige opties beschikbaar. ‘Opslaan als concept’ is een handige functie om het bericht op te slaan, zonder dat deze zichtbaar wordt op de website. Als u dan een ander moment verder wil werken aan een bericht, is deze altijd terug te vinden onder het kopje berichten.

Conceptberichten zijn niet zichtbaar op de website, omdat het bericht nog niet is gepubliceerd. Wel is het mogelijk om een voorbeeld weergave te bekijken, door op het knopje ‘voorbeeld’ te klikken. Het voorbeeld is alleen beschikbaar als u bent ingelogd. Een normale bezoeker krijgt deze voorbeeldweergave dus nooit te zien.

Als u klaar bent met het bericht, dan kunt u het bericht publiceren door op ‘Publiceren’ te klikken. Het bericht wordt dan zichtbaar op uw website.

Nieuw_bericht_toevoegen_‹_Pecservice_—_WordPress

Regelmatig krijg ik de vraag van mensen wat het bouncepercentage in Google Analytics nou eigenlijk is. In ieder geval een vraag om hier op de blog eens dieper op in te gaan.

Google geeft het volgende antwoord op deze vraag:”Het weigeringspercentage is het percentage bezoeken van één pagina, oftewel bezoeken waarbij de bezoeker uw site alweer verlaat op de instappagina. Met deze statistiek kunt u de bezoekkwaliteit meten. Een hoog weigeringspercentage geeft meestal aan dat de instappagina’s van uw site niet relevant zijn voor uw bezoekers. Hoe interessanter uw bestemmingspagina’s zijn, hoe meer bezoekers u op uw site zult zien. U kunt weigeringspercentages minimaliseren door speciale bestemmingspagina’s (landingpages) te maken voor elk zoekwoord en elke advertentie die u weergeeft. Bestemmingspagina’s moeten de informatie en services bevatten die in de advertentietekst zijn beloofd.”

Het bouncepercentage is het aantal bezoekers in procenten dat je website bezoekt, maar niet verder klikt op je website en weer terug gaat naar de vorige website bijv. Google of de website afsluit. Het gaat dus om de bezoekers die maar 1 pagina op je website hebben bekeken.

Vaak komen deze bezoekers binnen via een zoekwoordcombinatie of link op een externe website. Een hoog bouncepercentage geeft aan dat de bezoeker de pagina waar ze op binnenkomen niet relevant genoeg vindt. Maar ligt dit dan aan je website of geeft je bezoeker een verkeerde zoekopdracht? Dat laatste kan dan weer betekenen dat je website eigenlijk op de verkeerde zoekwoorden wordt gevonden. Zo kom je dus vaak weer terug bij je eigen website.

Wat een normaal bouncepercentage is, is moeilijk te zeggen en ligt aan het type website en type pagina. Een bouncepercentage tussen de 40 en 60% is over het algemeen normaal.

Is een hoog bouncepercentage dan erg?

Nou dit is erg afhankelijk van het soort pagina op je website. Is het een nieuwspagina of blogpagina dan zal je zien dat het bouncepercentage hoger ligt dan op andere pagina’s. Een hoog bouncepercentage op je belangrijkste pagina’s of bijvoorbeeld je landingpages is natuurlijk ongewenst. Landingpages zijn namelijk geschreven om juist goed gevonden te worden in de zoekmachines met als uiteindelijke doel dat de bezoeker contact met je opneemt, een offerteaanvraag doet of zelfs direct al een product koopt in je webshop.

Wat is er dan belangrijk om te analyseren in Google Analytics?

Vooral onder het kopje ‘Inhoud’ kan je veel informatie vinden. Hier kan je per specifieke pagina op je website zien wat het bouncepercentage is ten opzichte van het gemiddelde van je website. Zie je bijv. dat hier je landingpages een hoog bouncepercentage hebben dan is het zaak deze bij te sturen. Maar ook kan je via de zoekwoorden veel informatie bekijken, zo kan je bijv. zien of bezoekers wel met de juiste zoekwoorden op je pagina terecht komen of dat deze groep niet je eigenlijke doelgroep is.

Het bouncepercentage is maar een klein onderdeel van Google Analytics maar naast het meten van conversie wel 1 van de belangrijkste onderdelen naar mijn mening. Wat zijn jouw ervaringen van je bouncepercentage van je website, deel ze met ons en we duiker er dieper op in!

Je WordPress website is gehackt en je bent er net achter gekomen of vervelender, je hebt net een bericht gehad van je hoster of nog erger je klant dat je site spam weergeeft. Voordat je het weet wordt je site (deels) door je hoster geblokkeerd en of door Google op de zwarte lijst gezet. Hier moet je natuurlijk zo spoedig mogelijk wat aan doen! Maar wat? In dit artikel gaan we verder in hoe je dit eventueel kan oplossen.

Scenario I – Goede Backup beschikbaar

Er is een goede backup om mee te werken die recent genoeg is, schoon is en op basis waarvan weer gewerkt kan worden.

Logbestanden, database en bestanden doornemen

Voordat we de backup terugzetten is het nuttig om de logs door te nemen en de bestanden te doorzoeken op sporen en kwaadaardige code die de hacker heeft achter gelaten. Hier kunnen we zaken van leren. Aangezien we in dit scenario een goede backup hebben is deze stap niet noodzakelijk. En aangezien deze stap redelijk wat kennis van PHP, XHTML, JavaScript en CSS vereist is deze stap niet voor iedereen in de wieg gelegd. In het geval van scenario twee is deze stap wel noodzakelijk. Zie scenario twee voor verdere uitleg.

Backup terugzetten

Mocht je een backup van je site inclusief de database hebben en is deze recent genoeg dan zet je deze terug d.m.v. FTP en PMA. Als alle bestanden zo zijn vervangen heb je geen besmette bestanden meer. Je zult echter nog wel moeten nagaan waar het mis was gegaan.

Bestandrechten en maprechten nagaan

In principe, als een hoster de server goed heeft geconfigureerd, moeten alle mappen CHMOD 755 zijn en alle bestanden 644. Hiermee kun je als algemene gebruiker en gebruiker met webserver rechten alle nodige handelingen op je WordPress website verrichten. Deze rechten kun je vanaf de terminal met een SSH verbinding doornemen of met je FTP cliënt – FileZilla aanbevolen.

Wachtwoorden aanpassen

Wachtwoorden van je database en FTP account kunnen het beste worden aangepast om te voorkomen dat de hacker, mocht hij deze hebben verkregen, deze zal gebruiken om zaken op je site aan te passen

Alles Updaten

Na het uploaden van de goede backup is het zeer verstandig om te zorgen dat je site de laagtste WordPress versie draait en met de de meest recente plugin versies werkt. Dus updaten die handel!

Scenario II – Geen goede Backup

Mocht je geen geschikte backup hebben, dan zul je je handen uit je mouwen moeten steken en alles nagaan op spam en of kwaadaardige code. Dit scenario komt helaas vaak genoeg voor.

NB Deze stappen vereisen de nodige kennis van XHTML, CSS, PHP en of terminal commando’s!

Maak een nieuwe backup

Maak een backup van alles wat je hebt – database en bestanden – aangezien je straks zaken gaat aanpassen en als er iets misgaat wil je wel een bestand of de database kunnen terugzetten.

Sherlock Holmes Mode

Logzoektocht

Check all logbestanden – access  en error logs – op verdachte en recente activiteiten. Deze kunnen je helpen om erachter te komen welke bestanden zijn aangepast. Voor doorzaken van de Apache error logs kun je dit vaak viaPlesk of Cpanel doen.

SSH Search and Destroy

Om alle bestanden snel te doorzoeken om een aantal standaard methodes waarmee hackers code opslaan kun je vanuit de terminal – Onder Windows met PuTTY – met SSH toegang tot je website of met een lokale kopie op je PC of Mac snel alle bestanden doorzoeken. Dit wil niet zeggen dat je alles hiermee kan te pakken krijgen, maar wel veel. De volgende commando’s zijn top:

Op versluierde (obfuscated) code zoeken. Hackers versleutelen of versluieren vaak hun code

Zoeken op code die wordt verborgen door als base64 code weer te geven:

1grep -r base64_decode *

Nakijken of je FTP account gehackt is

1last -i | grep youruser

 

1last -if /var/log/wtmp.1 | grep youruser

Op recent aangepaste bestanden zoeken – in dit geval gedurende de laatste drie dagen

1find /home/yourusername/www.yourwebsite.com/ ! -name "log" -mtime -3

Mocht je niet met de terminal uit de voeten kunnen gebruikt dan de optie die hierna volgt.

Exploit Scanner

Installeer Exploit Scanner als plugin en draai deze vanuit je WordPress Dashboard. Deze plugin doet hetzelfde wat je vanaf de terminal kan doen. Dat wil zeggen, deze plugin zoekt op code die verdacht is en weergeeft deze weer in een lijst. Op basis van de lijst kun je dan bestanden controleren. De plugin zoekt op code zoals

1base64_decode

 

1eval(

en op

1visibilityhidden

. Sommige hits zullen false positives zijn dus je moet alles wel goed controleren!

Voorbeeld van kwaadaardige code die ik onlangs had verwijderd (niet compleet en breaks toegevoegd):

1
2
3
4
5
6
eval (base64_decode("ZXJyb3JfcmVwb3J0aW
5nKDApOwokYm90X2xpc3QgPSBhcnJheSgiOC
42LjQ4IiwiNjIuMTcyLjE5OSIsIjYyLjI3Lj
U5IiwiNjMuMTYzLjEwMiIsIjY0LjE1Ny4xMzciL
CI2NC4xNTcuMTM4IiwiNjQuMjMzLjE3MyIsIjY
0LjY4LjgwIiwiNjQuN

Vaak wordt er code op verschillende locaties in verschillende bestanden geplaats. Daarnaast zijn er ergens – waar het lek zat – bestanden geplaatst die deze code genereerde of een extern bestand de mogelijkheid gaven dit te doen. Een lek door het gebruik van timthumb of thumb.php in vele thema’s was laatst de oorzaak (hier uitleg en fix) .

Bestanden vergelijken

Je kunt ook een schone kopie van WordPress (dezelfde versie als op je site) vergelijken met de besmette versie. Daarvoor gebruik ik Meld.  Maar je kunt op *Nix dit ook met een commando doen:

1diff --brief --recursive <dir 1> <dir 2>

Deze methode is handig voor de wp-admin en wp-includes map. Niet zozeer voor de andere mappen.

Maprechten controleren

Na het opruimen alle bestandsrechten nakijken zoals in scenario I hierboven aangegeven.

Wachtwoorden aanpassen & Updaten

Zoals in scenario I aangegeven ook de wachtwoorden van de database en gebruikers wijzigen alsmede die voor FTP. Better safe than sorry! Zodra dat gedaan is kun je de zaken updaten. En daarmee bedoelen we WordPress en alle bestaande plugins die kunnen worden upgedate.

De versie van WordPress 3.0 heeft een mooi extraatje dat eerder alleen met de speciale versie van WordPress MU kon: meerdere sites of site met sub-domeinen vanuit één installatie beheren. Hier een kort stappenplan voor de implementatie hiervan.wordpress-logo

Allereerst zal je moeten besluiten of één installatie de juiste oplossing is voor je sites. Dat hangt echt af van de eindsituatie die je wilt bereiken. Soms kan het namelijk beter zijn om alles gescheiden te houden met eigen accounts. Een ander ding dat je moet weten is dat iedere nieuwe site een eigen database nodig heeft. Dat is bij sommige hosting providers wat lastig om voor elkaar te krijgen. Naar mijn weten is het bij de meeste providers echter geen probleem.

Sub-Domein of Sub-Directory

Ook dit zal je tevoren moeten besluiten. Hoe wil je je multi-site domein laten functioneren. Als je dat toepast op bijvoorbeeld someservices.nl dan kan je kiezen voor sub1.someservices.nl of someservices.nl/sub1. Ook hier is het goed om te checken bij je hosting provider. Ben je zelf in de gelegenheid om sub-domeinen te creëren. Als je bijvoorbeeld someservices.nl/username wilt gebruiken dan zal dat in je zgn. permalink structuur moeten passen en moet je de zgn. subrewright op je server  werken. Hiervoor moet je je .htaccess bestand in de root van je domein kunnen aanpassen.

Als je dit niet eerder hebt gedaan, ga aan de slag op een test-domein voordat je brokken maakt met een live website. De sub-domein oplossing is een goede om eens een proef-setup mee te doen.

Voor de installatie

Voordat je begint moet je een database voor je WordPress 3.x hebben, alle bestanden geupload in de root directory (dat is bijvoorbeeld httppublic_html of site). Niet in een sub-directory!

Installeer je WordPress allereerst als een normale (dus enkele) site.

Multi-site functionaliteit

Om de multi-site optie in te schakelen moet je een code toevoegen aan het wp-config.php. Voeg de volgende code toe ergens aan het begin van je andere WordPress definities:

define(‘WP_ALLOW_MULTISITE’, true);

Je moet hierna uitloggen en weer inloggen om een nieuwe menu-optie zichtbaar te maken onder “Tools”, namelijk “Network”. Hier kan je de optie selecteren voor sub-domein of sub-directory. Nadat je deze hebt geselecteerd moet je wederom uitloggen en inloggen als administrator / beheerder.

Nu kan je de opties voor je server en netwerk invoeren en als je accounts voor andere admins moet regelen, zorg dat je super-admin email een adres is dat je zeer regelmatig checkt. Anders kan het zijn dat je op moment suprême niet reageert.

Nu kan je “installeren” selecteren en WordPress wordt geconfigureerd als multi-site oplossing.

Als je hebt gekozen om sub-domeinen te gebruiken en je hebt je WildCard Domain DNS settings niet op orde, dan krijg je hier een fout melding.

In je wp-content directory moet je een map toevoegen met de naam blog.dir om alle content van de verschillende WordPress installaties te kunnen opslaan.

Update je .htaccess en wp-config.php bestanden met de code die wordt aangeleverd in je netwerk setup. Dat kun je vinden onder menu “Tools” / “Network Pase” zolang je je installatie nog niet hebt aangepast.

Het is belangrijk om de inhoud van je hele .htaccess bestand te vervangen door de informatie die je kunt vinden in je Network Page Settings. Dit moet je dus niet toevoegen of vervangen. Als je andere .htaccess toevoegingen had, bewaar deze tijdelijk op een andere plek. Nadat je hebt gecontroleerd dat je site goed functioneert is het pas de tijd om deze code weer toe te voegen.

Sites en gebruikers toevoegen

Nu kan je inloggen als beheerder / admin en nieuwe sites toevoegen. Iedere site heeft een gebruiker en een emailadres nodig dit wordt gekoppeld aan de site.

WordPress zal de plug-ins en je sjabloon van je hoofd-domein hergebruiken voor al je sub-sites. In de database wordt aangegeven of een sub-domein zelf de plug-ins en sjablonen mag controleren. De zgn. SuperAdmin kan dit instellen.

Even zover… Ik ga er zelf ook lekker mee aan de slag.

 

WordPress kun je op twee manieren gebruiken, namelijk de versie die je zelf kunt installeren op een eigen domein en hosting en de gratis dienst van WordPress.com

Voordat je verder leest even dit om zaken duidelijker te maken:
– Een eigen domein is een eigen domeinnaam waaronder je site bereikbaar is zoals www.nu.nl of www.nos.nl
– Hosting is de ruimte en technische infrastructuur die je site mogelijk en bereikbaar maken die je huurt bij een hostingprovider.

Hieronder een kort vergelijk tussen WordPress.org en WordPress.com op de belangrijkste punten.

Zelf gehoste WordPress.org versieGratis op WordPress.com
Via WordPress.org en een eigen gehoste versie heb je in de basis hetzelfde platform als bij WordPress.comWordPress.com levert een gratis blog / site service maar wel met beperkingen.
Volledig support voor ThemesGelimiteerde Keuze WordPres Themes
 Op een eigen gehoste versie kun je iedere theme (layout) gebruiken voor WordPress die je zelf wilt. WordPress.com levert een groot aantal themes waaruit je kunt kiezen, maar je kunt geen andere theme installeren en de mogelijkheden tot wijziging zijn beperkt.
Alle PluginsGeen Plugins toegestaan
 Op je eigen gehoste versie kun je iedere gewenste plugin installeren die je wilt of nodig hebt. Op WordPress,com kun je zelf geen plugins installeren, je kunt alleen de door de service geleverde functies gebruiken
Maandelijkse kostenGratis service
 Afhankelijk van je hosting bedrijf zul je meer of minder maandelijkse kosten hebben voor je domeinnaam en hosting service WordPress.com levert in de basis een gratis service om mee te bloggen. Alleen extra’s moeten soms betaald worden.
Mogelijkheid om advertenties te plaatsenGeen advertenties toegestaan
 Op een eigen gehoste versie kun je zelf besluiten of je wel of geen advertenties wilt plaatsen, wil je dit, dan mag dat ook. Op de gratis service van WordPress.com is het niet toegestaan om advertenties te plaatsen.
Site OnderhoudGeen onderhoud
 Met een eigen gehoste versie moet je de updates van de nieuwe versies en de plugin updates zelf regelen. Op WordPress.com worden de updates door WordPress.com zelf bijgehouden en je hoeft je dus geen zorgen te maken over onderhoud.
Volledige controleGeen controle
 Op je eigen gehoste versie ben je zelf volledig de baas en hoef je geen rekening te houden met bepaalde site voorwaarden. Bij gebruik van WordPress.com bij jij niet de baas maar Automatic (eigenaar van wordpress.com) en zul je je moeten houden aan hun voorwaarden (TOS)
Eigen MerkGeen eigen merk
Op een eigen gehoste versie kun je een eigen merk bouwen met eigen layout en functies.Als je voor een bedrijf een site wilt bouwen, dan is WordPress.com geen optie, je moet dan echt kiezen voor een eigen domein en hosting.

Waarom en wanneer op de gratis versie van WordPress.com?

Als je net begint met bloggen en je niet weet of het wel iets voor je is, dan kun je een blog starten en ervaring op doen met WordPress op de gratis dienst van WordPress.com.

Belangrijk is dan dat je zelf via http://nl.wordpress.com in het Nederlands kun beginnen en dat je geen technische kennis hoeft te hebben om een eigen installatie te doen, je kunt direct beginnen.

Meestal is je eerst blog te vinden onder je gekozen gebruikersnaam gevolgd door .wordpress.com.

WordPress.com Handleiding

Waarom en wanneer een eigen gehoste versie van WordPress.org

Met WordPress.org bedoel ik de versie die je zelf kunt downloaden vanaf http://nl.wordpress.org  die versie moet je dan zelf installeren op je eigen domein met hosting. Dat klinkt ingewikkeld, maar wij kunnen je daarbij helpen.

Een eigen gehoste versie van WordPress geeft je alle vrijheid om je site zo te bouwen en te optimaliseren zoals jij wil. Een compleet eigen layout, functies die bij jouw site passen, een eigen domeinnaam, kortom volledige controle.

Wanneer kies je dan voor zo’n vrije eigen gehoste versie? Meestal begin je daarmee als je duidelijk voor ogen hebt dat je een bedrijfswebsite wilt starten of geld wilt gaan verdienen met bloggen.

Maar een andere reden die ook veel voorkomt is wanneer je je WordPress.com blog ontgroeit bent, wanneer je de knellende banden van WordPress.com gaat voelen en je meer wilt met je Blog of Website… dan is het tijd om over te stappen…

Maar bedenk wel dat je dan ook de gevolgen moet dragen en het onderhoud en de kosten voor je domein en hosting voor jouw rekening gaan komen.

Laat die kosten geen belemmering zijn, want met de juiste hostingprovider hoeft dat zeker niet boven zo’n 30 tot 50 Euro per jaar uit te komen. Met sommige extra’s die je bij WordPress.com aan kunt schaffen zoals de mogelijkheid om je stylesheet te mogen bewerken en de verwijzing van een eigen domeinnaam en de mogelijkheid om video’s te plaatsen kom je ook al gauw aan zo’n bedrag.

Conclusie WordPress.org versus WordPress.com

Bepaal eerst voor jezelf wat je wilt:

– Wil je bloggen en je vrienden en kennissen en andere geïnteresseerde laten delen in jouw kennis, ervaringen en gedachten dan kan de gratis dienst van WordPress.com precies datgene zijn wat je nodig hebt.

– Wil je meer met je blog / website en uitgroeien tot een merk, een autoriteit of wil je een shop opzetten of geld verdienen met bloggen, of volledige vrijheid om te doen en laten met je site, dan kies je voor de eigen gehoste versie en ga je op weg naar je eigen WordPress.org installatie.

Heb je nog meer verschillen, laat het me dan weten.

Wil jij een WordPress website zelf hosten. Dan kunnen we je hierbij helpen. MASJO biedt diverse hosting pakketten aan.