Vandaag kreeg ik een vraag via Social Media. Waarom staat er geen profielfoto bij mijn reactie en bij andere wel? Het antwoord daarop is: Gravatar

Stel zelf een profielfoto in bij je je reacties

Wat is Gravatar?

Gravatar staat voor ‘Globally Recognized Avatar‘. Via deze website kun je eenvoudig een account aanmaken en je eigen afbeelding uploaden. Het account – en de afbeelding – zijn gekoppeld aan je e-mail adres. Wanneer je ergens een reactie plaatst met je e-mail adres waarbij Gravatar wordt gebruikt, wordt automatisch je afbeelding getoond.

Gravatar aanmaken: hoe doe ik dat?

Dat kan heel eenvoudig in een paar stappen.

  • Ga naar de website nl.gravatar.com
  • Klik op de knop ‘Create Your Own Gravatar’
  • Maak een profiel aan door je e-mail adres, gebruikersnaam en wachtwoord te kiezen, of log in via je WordPress.com account
  • Klik op ‘sign up’

Je krijgt dan een e-mail om je account te verifiëren. Klik op ‘Sign in to Gravatar’ om aan de slag te gaan. Wanneer je onder verschillende e-mail adressen werkt, is het mogelijk deze te ‘koppelen’. Zo hoef je maar één keer je Gravatar aan te maken. Bovenaan in het menu kun je via de optie ‘my profile’ gegevens over jezelf invullen. Daarmee bepaal je ook de weergave naam van je profiel.

Ga in het hoofdmenu (navigatie aan de bovenkant van het scherm) naar ‘My Gravatars’. Daar zie je in de tekst de melding:

Whoops, Looks like you don’t have any images yet!  Add one by clicking here!

Dan kan je ervoor kiezen om een afbeelding die ergens online staat te selecteren, of kun je een afbeelding uploaden die op je computer staat. Door het bestand te selecteren en op ‘next’ te klikken, kun je de afbeelding bijsnijden en zie je hoe deze er in de kleine en grote weergave uitziet. Klik dan op ‘crop & finish’, kies voor welk publiek je afbeelding geschikt is en je bent klaar!

WordPress 4.7 is uitgebracht. Het is de laatste grote release van het jaar 2016, waarin een aantal spannende nieuwe verbeteringen en een aantal bug fixes brengt. In dit artikel zullen we je laten zien wat er nieuw is in WordPress 4.7 en welke functies je moet proberen na het updaten van uw websites.

4.7 is een belangrijke WordPress release en als je wilt updaten zal je dit handmatig moeten doen.
Belangrijk: Vergeet niet om een complete WordPress back-up voordat u de update start te maken.

Presenting Twenty Seventeen

A brand new default theme brings your site to life with immersive featured images and video headers.
Twenty Seventeen focuses on business sites and features a customizable front page with multiple sections. Personalize it with widgets, navigation, social menus, a logo, custom colors, and more. Our default theme for 2017 works great in many languages, on any device, and for a wide range of users.

Theme Starter Content

To help give you a solid base to build from, individual themes can provide starter content that appears when you go to customize your brand new site. This can range from placing a business information widget in the best location to providing a sample menu with social icon links to a static front page complete with beautiful images. Don’t worry – nothing new will appear on the live site until you’re ready to save and publish your initial theme setup.
Visible icons appear to show you which parts of your site can be customized while live previewing. Click on a shortcut and get straight to editing. Paired with starter content, getting started with customizing your site is faster than ever.
Sometimes a big atmospheric video as a moving header image is just what you need to showcase your wares; go ahead and try it out with Twenty Seventeen. Need some video inspiration? Try searching for sites with video headers available for download and use.

Smoother Menu Building

Many menus for sites contain links to the pages of your site, but what happens when you don’t have any pages yet? Now you can add new pages while building menus instead of leaving the customizer and abandoning your changes. Once you’ve published your customizations, you’ll have new pages ready for you to fill with content.

Custom CSS

Sometimes you just need a few visual tweaks to make your site perfect. WordPress 4.7 allows you to add custom CSS and instantly see how your changes affect your site. The live preview allows you to work quickly without page refreshes slowing you down.

PDF Thumbnail Previews

Managing your document collection is easier with WordPress 4.7. Uploading PDFs will generate thumbnail images so you can more easily distinguish between all your documents.

Dashboard in your language

Just because your site is in one language doesn’t mean that everybody helping manage it prefers that language for their admin. Add more languages to your site and a user language option will show up in your user’s profiles.

Introducing REST API Content Endpoints

WordPress 4.7 comes with REST API endpoints for posts, comments, terms, users, meta, and settings.
Content endpoints provide machine-readable external access to your WordPress site with a clear, standards-driven interface, paving the way for new and innovative methods of interacting with sites through plugins, themes, apps, and beyond. Ready to get started with development? Check out the REST API reference.

Post Type Templates

By opening up the page template functionality to all post types, theme developers have even more flexibility with the WordPress template hierarchy.

More Theme API Goodies

WordPress 4.7 includes new functions, hooks, and behavior for theme developers.

Custom Bulk Actions

List tables, now with more than bulk edit and delete.

WP_Hook

The code that lies beneath actions and filters has been overhauled and modernized, fixing bugs along the way.

Settings Registration API

register_setting() has been enhanced to include type, description, and REST API visibility.

Customize Changesets

Customize changesets make changes in the customizer persistent, like autosave drafts. They also make exciting new features like starter content possible.

Nu we het e-mailadresaangemaakt hebben, gaan we deze toevoegen binnen Outlook. We willen namelijk binnen Outlook al onze email kunnen beheren. We beginnen hier met het klikken op “Accountinstellingen” en vervolgens op “Nieuw”. We starten op deze manier de wizard voor het toevoegen van het e-mailadres binnen je Outlook.

vimexx-outlook-2

Vervolgens, kom je in een wizard voor het toevoegen van je e-mailadres. Hier laat je de bovenste optie aangevinkt, namelijk: Microsoft exchange, POP3, IMAP, HTTP. Je klikt nu op volgende.

vimexx-outlook-3

Onderaan vink je serverinstellingen of extra server typen handmatig configureren aan. Zodra je dit gedaan hebt, klik je weer op volgende.

vimexx-outlook-4

Je ziet nu een nieuwe pagina van de wizard. Hier laat je de optie Internet e-mail aangevinkt en klik je vervolgens weer op volgende om naar de volgende stap te gaan.

vimexx-outlook-5

E-mailadres instellen in outlook

Nu begint het echte configuratie werk. We pakken de gegevens die we gekregen erbij. Hier staan namelijk de gegevens op die we zo moeten gaan invoeren.

  • Bij uw naam, mag je vanzelfsprekend je naam invullen die als afzender dient bij elke email.
  • Bij e-mailadres, vul je je zojuist aangemaakte e-mailadres in.
  • Bij server gegevens -> Type account, selecteer je zoals in het plaatje hieronder IMAP.
  • Bij zowel server voor inkomende e-mail en server voor uitgaande e-mail vul je de mailserver zoals deze in onderstaand voorbeeld staan in.
  • Bij aanmeldinggegevens, vul je jouw e-mailadres nogmaals in. Het wachtwoord wat we eerder hebben ingesteld voor het emailaccount mag hier als wachtwoord ingesteld worden.

Vimexx outlook 6

Nu we dit ingevuld hebben, slaan we dit vervolgens goed en wel op. We gaan nu naar het kopje genaamd “Meer instellingen”, welke je rechts onderin het scherm vind. In dit nieuwe scherm, klik je op het tabblad “server voor uitgaande e-mail” instellingen. Hier vinken we vervolgens zoals in het voorbeeld hieronder de bovenste optie aan. Voor de uitgaande e-mail server is namelijk uitgaande SMTP verificatie vereist.

vimexx-outlook-7

Vervolgens ga je naar het tabblad “geavanceerd” en selecteer je bij de inkomende en uitgaande e-mail voor de versleutelde verbinding “SSL”. Zoek vervolgens naar het uitgaande e-mail(SMTP) poort invoerveld. Hier vullen we, zoals in het voorbeeld 465 in. Je kunt nu onderaan op OK klikken om alles goed op te slaan.

Vimexx outlook 8

E-mailadres in Outlook testen

Nu we alles goed en wel ingesteld hebben, is het moment om te testen of de e-mail goed werkt. We sluiten hiervoor Outlook af en openen Outlook opnieuw. Het zal nu gaan kijken of er nieuwe e-mails zijn. Zodra je hier geen fout krijgt, is de e-mail netjes opgehaald en is het gelukt om een nieuw e-mailadres binnen Outlook in te stellen. Je kan vanaf nu gebruik maken van je nieuwe e-mailadres. Veel plezier ermee!

vimexx-outlook-9

Pingback wordt gebruikt door webloggers die geattendeerd willen worden als iemand linkt naar hun artikel. Sommige vormen van content management systemen zoals WordPress hebben een automatische systeem waardoor alle links in een nieuw artikel worden gepingd.

pingbacks

Hoe werkt een pingback op je WordPress blog?

Als bijvoorbeeld Kees jouw artikel heeft gelezen en hij vindt het interessant, dan kan het zomaar zijn dat Kees een eigen artikel op zijn blog maakt en hierin jouw artikel verwerkt met een link naar jouw blog.
Als jullie beiden pingback in WordPress hebben geactiveerd, dan ontvang jij automatisch een bericht ( pingback).

Wat is het nut van pingback?

Lezers van blog A die in de reacties op dat artikel een trackback zien staan naar blog B, kunnen nieuwsgierig worden naar de inhoud van blog B. Het feit dat er in blog B naar blog A werd verwezen maakt de kans groot dat blog B onderwerpgerelateerde inhoud weergeeft. Het kan je dus extra verkeer opleveren.

Hoe zet ik dat aan of uit?

In je WordPress dashboard, onder Instellingen -> Reacties vind je de optie om pingbacks en trackbacks aan of uit te zetten.

Op 21 april zal Google een ingrijpende update doorvoeren. Deze update, met de naam Mobilegeddon, zal zeer grote impact hebben op de vindbaarheid van websites. Het is dan ook voor iedere ondernemers om dit artikel te lezen.

Is je website mobiel vriendelijk?

Google zal websites die niet mobiel vriendelijk zijn lager gaan ranken (positioneren) dan websites die wel “mobile friendly” zijn. Simpel gezegd: wanneer je website niet goed werkt op mobiele apparaten, verliest je het van concurrenten die wel mobielvriendelijk zijn. Belangrijk om te weten is dat Google dezelfde zoekopdracht met een smartphone anders beoordeelt dan een zoekopdracht met een desktop. Scoort u goed met bepaalde zoekwoorden vanaf de computer? Zonder gebruiksvriendelijke website heeft u met de Google Mobile Update geen garantie dat u ook op een smartphone dezelfde hoge plaats bereikt.

Dus als jouw website niet mobiel vriendelijk is dan wordt het nu tijd om daar snel wat aan te doen. Want na deze update zal het zoekverkeer naar je website drastisch afnemen. Het mobielvriendelijke algoritme werkt direct dus wanneer Google detecteert (met de Google bot) dat je website mobiel vriendelijk is dan zal dat direct positieve gevolgen hebben.

Wanneer is je website mobiel vriendelijk?

Een mobiel vriendelijke website wordt tegenwoordig omschreven als een responsive website. Dit betekent dat het design en de interface van je website zich automatisch aanpast aan de vorm van het device (desktop, smartphone of tablet) van waaruit de website wordt bezocht.

Google heeft vier kernfactoren geformuleerd waar een website aan moet voldoen om als mobiel vriendelijk te worden gezien:

1. De tekst is leesbaar zonder in te zoomen
2. De content past in zijn geheel op ieder scherm, de bezoeker hoeft niet horizontaal te scrollen
3. Linkjes in de tekst zijn goed aanklikbaar, ook op een klein scherm als een smartphone
4. Er wordt geen gebruik gemaakt van software zoals Flash

Benieuwd of je website voldoet aan deze criteria? Controleer dit dan in de “Mobielvriendelijke test” van Google.

Is je website volgens de test van Google geschikt voor mobiel? Dan heb je niets te vrezen van de komende update. Geeft de uitslag aan dat je website niet mobiel vriendelijk is? Dan adviseren wij om snel stappen te ondernemen.

Heb je hulp nodig?

Is je website belangrijk voor de business en uitstraling van je organisatie, dan is het onvermijdelijk dat je moet investeren om je website responsive te maken. Google geeft zelf al enkele tips, maar wil je echt maatregelen nemen en voorbereid zijn op de toekomst dan leggen we graag uit wat wij voor je kunnen betekenen. Neem contact met ons op.