De afgelopen periode heeft Twitter grote wijzigingen gemaakt in het netwerk. Het gehele uiterlijk van profielen heeft een verandering ondergaan. Vanaf 8 april kondigde Twitter het nieuwe ontwerp al aan en sinds een aantal dagen is het profiel voor iedere gebruiker toegankelijk. Over het algemeen is Twitter visueler geworden dan voorheen en velen vergelijken het nieuwe design zelfs met Facebook.

Het nieuwe profiel heeft geen achtergrond meer, maar maakt over de gehele breedte gebruik van een header. Ook kun je een belangrijke update bovenaan je pagina zetten door deze te pinnen. Je kunt hiermee duidelijk aan je volgers laten weten wat de voornaamste inhoud van je tweets is.

Schermafbeelding-2014-05-01-om-10.46.15

Je meest populaire en opvallende tweets worden in je tijdlijn groter weergegeven. De volgerslijsten laten nu een kleinere versie van profielpagina’s zien en gebruikers kunnen daarnaast nu niet één, maar tot vier afbeeldingen toevoegen aan hun tweets en ook anderen hierin kunnen taggen. Tot slot kun je filteren welke tweets je wel en niet wil zien: normale tweets, berichten met foto’s en video’s of tweets met reacties van anderen.

Schermafbeelding-2014-05-01-om-10.59.02

Maak je nog geen gebruik van het nieuwe design? Zodra je inlogt op je Twitter-account kun je deze automatisch instellen.

Bedrijven mogen geen oneerlijke claims over hun producten verspreiden via Twitter. De stichting Reclame Code waarborgt in Nederland de eerlijkheid van reclames. Tot nu toe mochten bedrijven nog Twitteren wat ze wilden, maar vanaf 1 januari geldt de zogenaamde “reclame code” ook voor Tweets, posts op Facebook en andere berichten op social media.

Misleidende reclame op social media

Bedrijven zijn in principe vrij om te posten wat ze willen op Twitter, Facebook, Pinterest en dergelijken. De bestaande regels voor reclame op TV of radio golden nog niet voor social media. Het is echter niet de bedoeling dat dit deel van de marketingbranche ontsnapt aan de regels voor eerlijke reclame. Daarom verplicht Stichting Reclame Code bedrijven voortaan om eerlijk te zijn als zij commerciële berichten posten, via welk medium dan ook.

Reclame maken

De regels voor reclame worden in Nederland opgesteld door Stichting Reclame Code. In deze regels staat dat reclame niet misleidend mag zijn, maar ook belangrijke informatie mag niet weggelaten worden. Voor sommige producten, voedsel of reizen, zijn nog specifiekere regels. Deze code is super fijn voor consumenten, dit voorkomt dat je producten koopt die toch niet zo groen zijn als beweerd werd of opeens een grote geldsom extra moet betalen. Overdrijven mogen bedrijven echter nog wel dus het blijft moeilijk om de verleiding te weerstaan. Als je ergens, zowel op televisie of op internet, reclame tegen komt die misleidend is kun je een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie.

Als (bekende) Nederlanders zich bijvoorbeeld door bedrijven laten betalen voor het promoten van producten op Twitter of Facebook, moeten ze dit duidelijk maken.

Meer weten? Lees hier het volledige rapport.

Als beheerder van een Facebook pagina, kun je op ieder moment dat je wilt kijken in de pagina statistieken. Helaas biedt Twitter deze mogelijkheid (nog) niet. Maar ben je fan van grafiekjes en statistieken gebruik dan eens Twitonomy.

Foto 19-12-13 om 11.13

Uit deze online tool haal je een handig overzicht welke tweets het meest invloed hebben gehad, wie jouw volgers zijn die het meest met jou in interactie gaan, hoeveel mensen je potentieel kon bereiken… Genoeg informatie om week na week je strategie bij te sturen als organisatie.

Je kan zien welke tweets er het meest als favoriet zijn toegevoegd. Of welke tweets er het meest geretweeted zijn. Ook is er een analyse op welke tijden/ dagen van de week jou tweets worden verstuurd.  Maar je kan natuurlijk ook een analyse bekijken van je concurrenten. 😉

Foto 19-12-13 om 11.20   Foto 19-12-13 om 11.14

 

 

 

 

 

Wat heb jij voor jou organisatie uit Twitonomy gehaald? En hoe heb je je strategie bijgestuurd? Laat het me weten in een reactie hieronder.

 

Ook Twitter speelt vandaag de dag een grote rol in de marketingstrategie.  Ik vroeg op Twitter de volgende vraag:

Dat gaf een aantal leuke en interessante tips op. Hieronder geef ik je een opsomming daarvan. Heb jij nog aanvullingen laat dan een reactie onder het bericht achter.

Ik stelde dezelfde vraag op Facebook. Hieronder kun je de reacties daarvan vinden:

Via Nathalie Gloudemans-Voogd  Stel je doelen vast, bepaal je online profiel (wat wil je uitdragen) en gebruik het kanaal vooral niet om alleen maar te zenden. Ga de interactie aan.

Op zoek naar werk is zowel spannend maar ook zeker tijdrovend. Je moet naar het UWV, je schrijft je in bij uitzend/ detacheringbureaus. Je zoekt het internet af naar geschikte vacatures. En je zoekt op Linkedin. Dit laatste kan een stuk eenvoudiger. HootSuite heeft namelijk een functie voor je “Job Search” van Linkedin ingebouwd.

Met behulp van LinkedIn vacatures zoeken

LinkedIn is een krachtig sociaal netwerk en een geweldige plek om carrièremogelijkheden te vinden. Scrollend door de vacatures – zelfs online – kost heel veel tijd. Om hier wat tijd te winnen, heeft HootSuite een “Job Search” functie toegevoegd.

Hier is hoe

  1. Als je eenmaal Linkedin hebt toegevoegd aan je social media kanalen van Hootsuite, dan ga je naar je profiel tab, en klik je Links bovenin je scherm op “+ add stream”.AddStream LinkedIn HootSuite
  2. Klik vervolgens op “LinkedIn” in de zijbalk en selecteer het tabblad “Job Search”.
  3. Kies je Linkedin profiel en typ je  zoekopdracht, dit kunnen meerder trefwoorden zijn, en klik dan op “Add Stream”. Vacatures zoeken HootSuite LinkedIn
  4.  Er zal een nieuwe kolom aangemaakt worden met een lijst van aangeboden banen gefilterd op de zoekwoorden die je hebt ingevoerd.

Job streamen HootSuite

[highlight color=”blue”] TIP [/highlight]  Zorg ervoor dat je zoekopdracht niet te algemeen is, anders krijg je nog een hele lijst met resultaten. Je kan bijvoorbeeld filteren op de Nederlandse taal door de toevoeging van lang:nl. Of zoek je iets in de regio Amsterdam, plaats er dan de zoekopdracht “Amsterdam area” bij.

In onderstaande video wordt het nogmaals uitgelegd. Kom je er niet uit, neem dan contact met ons op.

[tagline]Bron: hootsuite.com [/tagline]

Je Twitter account is gehackt, en zend spam berichten. Hoe vervelend is dat. Niet alleen voor jezelf maar ook voor je volgers.

Iemand heeft de controle over je Twitter account en misbruikt dit door spam te zenden (in de vorm van privé berichten – ook wel DM genoemd) naar al degenen die jou volgen. Het verzenden van die ongewenst DMs (Prive Berichten) gaat geheel willekeurig: er kan soms uren/dagen tussen zitten voordat jou account weer misbruikt wordt. Dit kan iedereen overkomen, lees hier hoe je weer controle over jouw Twitter account krijg.

[h2]Hoe kan je zien dat je account gehacked is?[/h2]

Dit is heel eenvoudig: kijk naar je verzonden prive berichten – die vanaf jou account naar je volgers gezonden is. Staan daar berichten tussen die je zelf nooit gezonden hebt, dan kun je ervan uitgaan dat je Twitter account gehacked is. Voorbeelden van zulke ongewone privé berichten zijn:

  • Hello someone is posting terrible things about you…
  • Hello someone is making horrible ruors about you…
  • Hello somebody is saying terrible rumors about you…
  • Hello somebody is saying horrible thins about you…
  • Hello somebody is making nasty things about you…
  • Hello somebody is posting very bad rumors about you…
  • Hello this user is posting very bad rumors about you…
  • Hello this user is saying nasty rumors about you…
  • Hello this user is making terrible things about you…
  • Hello this user is making really bad things about you…
  • Hello some person is posting horrible rumors about you…
  • Hello some person is making terrible things about you…
  • Hello he has been making up bad stories about you…
  • Hi somebody is saying horrible rumors about you…
  • Hi somebody is saying terrible things about you…
  • Hi somebody is posting terrible things abut you…
  • Hi someone is making really bad rumors about you…
  • Hi someone is saying horrible rumors about you…
  • hey someone is writing dreadful things that are about you
  • Hey somebody is making horrible things about you…
  • did you see this crazy tweet about you?
  • Did you see this pic of you? lol
  • Did you see this tweet about you?
  • Did you see this funnypic of you?
  • What are you doing with him n thia video

Dit is slechts een kleine selectie van een lange lijst, maar je krijgt een idee hoe de SPAM eruit.

[h2]Wat moet je nooit doen?[/h2]

Al deze bovenstaande berichten worden hebben ook een link/ url in het bericht. [highlight color=”blue”]Klik daar nooit op.[/highlight] Zodra je dat doet, zijn ook jouw inloggevens in handen van deze spammers en is dus ook jouw account gehacked! En ook jij zal, onbedoeld van die rare, ongewone berichten naar jouw volgers gaan zenden zonder dat je er zelf van bewust bent.

[h2]Hoe krijg je weer controle over je account?[/h2]

Dit vereist eigenlijk maar drie eenvoudige ingrepen:

[button_medium color=”blue” url=”#”] STAP 1. [/button_medium]

Verander je wachtwoord. Dat kan via deze link https://twitter.com/settings/password

[button_medium color=”blue” url=”#”] STAP 2. [/button_medium]

Bekijk welke applicicaties je toegang hebt gegeven tot je account. Dan kan via deze link:  https://twitter.com/settings/applications

[button_medium color=”blue” url=”#”] STAP 3. [/button_medium]

Stuur een tweet uit, dat je was gehackt, en attendeer mensen erop niet op deze urls te klikken. Naar dit artikel verwijzen, mag natuurlijk ook altijd.

 

Twitter en andere social media worden nog maar mondjesmaat gebruikt om bij bedrijven in beeld te komen voor een baan. Dat blijkt uit het Arbeidsmarkt Gedrags Onderzoek (AGO) van de Intelligence Group. Maar 8% van de Nederlanders gebruikt social media in de zoektocht naar een baan. Alleen jongeren (10%) doen dat iets vaker. Verreweg de meesten (45%) geven de voorkeur aan een gerichte sollicitatie.

“Er wordt flink ingezet op nieuwe media om werklozen en werkzoekenden in beeld te brengen bij werkgevers”, zegt Roos Haasnoot, arbeidsmarktonderzoeker bij Intelligence Group. “Wanneer we echter inzoomen op de methodieken die de voorkeur genieten, zien we dat werknemers en werkgevers overwegend de traditionelere methodieken gebruiken om elkaar te vinden. Belangrijk dat werkzoekenden deze methodieken niet vergeten als ze in beeld willen komen bij de werkgever waar zij graag willen gaan werken.”

Manieren om in beeld te komen bij bedrijven

%

Via een gerichte sollicitatie

45%

Via een open sollicitatie

44%

Ik zet mijn eigen netwerk in

27%

Ik benader de recruiter

10%

Ik benader bedrijven via social media

8%

Ik schrijf me in bij talentpools

7%

bron: persbericht Intelligence Group

Wil jij meer weten over de mogelijkheden van een baan vinden via Social Media, neem dan contact met ons op.

De eigen fotoshare via Twitter was er al.  Nu voegt Twitter een photoedit-functie aan het delen van de foto’s via de microblog toe. Maandag 10 december 2012 introduceerde Twitter deze extra functie.

Mobiel

De update en functie geldt -voorlopig- voor de mobiele versie van de Twitter-app (per direkt te updaten in de stores) en kan zoomen, aanpassen een filter toepassen en delen. En vooral als het komt op eenvoudig delen kan Twitter een slag slaan richting Facebook’s Instagram. Nu nog het Liken van de foto’s en Instagram lijkt overbodig.