Bedrijven mogen geen oneerlijke claims over hun producten verspreiden via Twitter. De stichting Reclame Code waarborgt in Nederland de eerlijkheid van reclames. Tot nu toe mochten bedrijven nog Twitteren wat ze wilden, maar vanaf 1 januari geldt de zogenaamde “reclame code” ook voor Tweets, posts op Facebook en andere berichten op social media.

Misleidende reclame op social media

Bedrijven zijn in principe vrij om te posten wat ze willen op Twitter, Facebook, Pinterest en dergelijken. De bestaande regels voor reclame op TV of radio golden nog niet voor social media. Het is echter niet de bedoeling dat dit deel van de marketingbranche ontsnapt aan de regels voor eerlijke reclame. Daarom verplicht Stichting Reclame Code bedrijven voortaan om eerlijk te zijn als zij commerciële berichten posten, via welk medium dan ook.

Reclame maken

De regels voor reclame worden in Nederland opgesteld door Stichting Reclame Code. In deze regels staat dat reclame niet misleidend mag zijn, maar ook belangrijke informatie mag niet weggelaten worden. Voor sommige producten, voedsel of reizen, zijn nog specifiekere regels. Deze code is super fijn voor consumenten, dit voorkomt dat je producten koopt die toch niet zo groen zijn als beweerd werd of opeens een grote geldsom extra moet betalen. Overdrijven mogen bedrijven echter nog wel dus het blijft moeilijk om de verleiding te weerstaan. Als je ergens, zowel op televisie of op internet, reclame tegen komt die misleidend is kun je een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie.

Als (bekende) Nederlanders zich bijvoorbeeld door bedrijven laten betalen voor het promoten van producten op Twitter of Facebook, moeten ze dit duidelijk maken.

Meer weten? Lees hier het volledige rapport.

Regelmatig plaats ik tips over hoe je social media kunt inzetten, zodat je het meeste eruit haalt. Hieronder geef ik je een overzicht met tips over het gebruik van Pinterest.

[highlight color=”terra”] Zoek privacy [/highlight]  Wanneer je een account hebt aangemaakt op Pinterest, ben je eenvoudig te vinden in diverse zoekmachines. Om dit te voorkomen kan je, ‘Zoek Privacy’ aanvinken. Maar wil je Pinterest zakelijk inzetten, dan is het belangrijk dat je pins gevonden worden. Zet daarom de ‘Zoek privacy’ uit. Kijk bij je instellingen op Pinterest of je je profiel wel open hebt staan voor zoekmachines.

pinterest-tip

[highlight color=”terra”] SEO voor pins, borden en profiel [/highlight]  Wat je nog meer kan doen voor een goede vindbaarheid van je pins, is het maken van categorieën, keywords, hashtags (#), descriptions en URL’s toe te voegen. Verkoop je producten? Dan kun je ook een prijstag toevoegen. Gebruik ook verschillende prikborden en hang daar een categorie aan. Eén prikbord waar je alle pins op plaatst werkt niet!

 

 

 

Na alle veranderingen op Facebook, Linkedin en Twitter kan Pinterest natuurlijk iet achterblijven. Afgelopen maandag is er een nieuwe layout uitgerold. Met deze uitrol is niet alleen de layout veranderd, er zijn namelijk ook grote aanpassingen gedaan aan de functionaliteit. Geen hashtag meer, niet meer tweeten, niet meer liken op Facebook en je profiel beschrijving mag nog maar 160 tekens zijn. lees er meer over in de onderstaande infographic.

pinterest-changes

Meer dan 80% van alle pins op Pinterest zijn repins. Dat geeft aan dat er weinig nieuwe content beschikbaar komt. Maar… dit geeft ook aan dat mensen snel repinnen. Dus als jij ervoor zorgt dat jouw pins nieuw en uniek zijn én allemaal verwijzen naar jouw website, blog of bijvoorbeeld facebookpagina. Grote kans dat jouw volgers volop gaan repinnen en de linkjes naar jouw content verder verspreid worden op Pinterest. Jouw bereik groeit en dus ook de bezoekers van jouw website.

Melanie Duncan inspireerde mij voor het volgen van een aantal mooie pinstrategieën. Ik ben er druk mee aan de slag gaan. Ik heb nog niet alles kunnen toepassen. Toch wil ik deze strategieën en mijn eigen strategieën met jullie delen. Zodat jullie ook de resultaten kunnen laten groeien.

#1 Infographic

Ik weet uit eigen ervaring dat Infographics het goed doen. Ik pin met enige regelmaat nieuwe infographics, die ik tegen kom op het internet. Deze worden gretig gerepind. Maak een infographic over jouw blogpost. Gegarandeerd dat jouw pin (en dus de link naar jouw blog) gerepind wordt.
Je kunt hier Photoshop voor gebruiken. Heb jij niet de beschikking over dit programma. Kijk dan eens naar deze blog “Infographic zelf maken? 10 mooie tools.” Op 42 bis.  Voor deze tools is grafische kennis niet noodzakelijk.

#2 Checklist

Lijstjes doen het goed. Je ziet veel blogs voorbij komen met de top 10 van dit en de top 50 van dat. Mensen zijn er gek op. Je kunt deze ‘top zoveel’ ook visueel maken. Noem bijvoorbeeld de top drie en klik voor de rest.
Maar ook checklist voor het organiseren van bijvoorbeeld een evenement of een te volgen stappenplan zijn in trek.

#3 Tutorials

Demonstraties (tutorial) kunnen goed gebruikt worden om antwoord te geven op veel gestelde vragen. Veel blogs gaan hierover. Je kunt deze demonstraties ook visueel weergeven. Zodat in een oogopslag duidelijk is welke stappen je moet doorlopen. Voor een uitgebreidere uitleg kan doorgelinkt worden naar jouw blogpost.

#4 Video’s

Een tutorial kun je uiteraard ook verwerken in een video. Pin deze video en voeg deze toe aan Pinterest. Maak je afzonderlijke boards met video-uitleggen op thema. Voor jouw volgers staan alle video’s dan overzichtelijk bij elkaar. Een klik op de afbeelding om de video te bekijken, brengt de bezoeker naar jouw website of YouTube-kanaal.

 

#5 Pins met tekst

Sommige afbeeldingen passen goed bij een verhaal als het verhaal erbij staat. Op Pinterest haal je als het ware jouw afbeelding weg bij het verhaal. Past jouw afbeelding nog wel als de context weg is, of kan de afbeelding dan een hele andere betekenis krijgen. Je kunt dit oplossing door bijvoorbeeld de titel in de afbeelding toe te voegen. Ik begrijp dat dit op het blog weer niet mooi staat. Kies dan voor de oplossing “upload a pin” en voeg de afbeelding handmatig toe. Voeg daarna de url toe en de pin linkt weer naar het juiste blog.
Ook mooie uitspraken kun je op deze manier toevoegen aan Pinterest. Plaats de uitspraak op een inspirerende foto. Kun je niet overweg met Photoshop dan kun je via tools zoals www.picmonkey.com makkelijk tekst aan afbeeldingen toevoegen.

 

#6 Call to actions

Voeg aan de afbeelding een duidelijk oproep tot actie. Hiermee spoor je mensen aan om op de afbeelding te klikken, zodat ze uiteindelijk uitkomen op de onderliggende website. Een mooie optie voor het aanbieden van gratis downloads.

#7 Afbeeldingen maken speciaal voor Pinterest

Sommige afbeeldingen zijn bijvoorbeeld te klein en komen daarom niet mooi uit in Pinterest. Je kunt bij deze post een eigen afbeelding maken. Onderzoek van Melanie Duncan wijst uit dat grotere afbeeldingen (hoogtes van 800 – 1.000 pixels) vaker worden gerepind. De breedte van een afbeelding op Pinterest is gelimiteerd (554pixels). De hoogte niet. Pins die breder zijn worden automatisch aangepast naar deze breedte. In de pinboards worden de pins weergegeven met een breedte van 190 pixels.

Inspiratie?

Ben jij geïnspireerd door deze strategieën. Ga aan de slag. Kom nog eens terug om jouw resultaten te delen. Heb jij andere strategieën? Deel ze dan, zodat ik en de andere lezers daar weer inspiratie van kunnen krijgen.

Hoe meer ik lees over Pinterest, het blijft mij boeien en interesseren. In vergelijking met andere sociale media platformen, kunnen we zien dat Pinterest zich ontpopt als een van de meest krachtige afbeelding deelplatforms. Kijkend naar de onderstaande statistieken over het aantal gebruikers, maar ook voor marketeers zal dit kanaal nu veel betekenis hebben.

[info_box title=”Bron”]

 

the-power-of-pinterest-infographic

[info_box title=”Bron”]De bron van deze infographic[/info_box]