Als men als bedrijf een zekere visibiliteit wilt verkrijgen op Facebook dan moet men zeker een goed uitgewerkte strategie hanteren. Een veel voorkomend onderdeel van een Facebook marketing strategie is de Facebookwedstrijd. Dit is dan ook een zeer goede manier om in korte tijd veel verkeer en likes te genereren naar een Facebook bedrijfspagina.

Maar dat betekent niet dat je op Facebook zomaar om het even welke wedstrijd mag opzetten en prijzen mag weggeven aan deelnemers. Facebook heeft immers een strikte regelgeving als het op dit soort van wedstrijden aankomt. En als de regels niet worden nageleefd, loopt men de kans dat een fan- of bedrijfspagina wordt verwijderd van het sociale netwerk en een bedrijf een ban krijgt van het sociale netwerk. Goed opletten dus…

Een wedstrijd of promotieactie is voor Facebook een actie waarbij de winnaar een prijs van monetaire waarde krijgt. Als dit het geval is, dan moet men rekening houden met de opgestelde regelgeving van Facebook. We zullen hier kort de regels overlopen zodat je zeker geen problemen krijgt met Facebook.

1. Apps op Facebook.com

Bij het opzetten van een wedstrijd of promotieactie moet men er rekening mee houden dat deze wordt georganiseerd binnen Apps on facebook.com. Dit kan op de Facebook canvas page of tussen de page tabs aan de linkerkant van de bedrijfspagina.

2. Eigen verantwoordelijkheid

Als organisator van de wedstrijd ben je verantwoordelijk om de deelnemers duidelijk te maken dat Facebook de promotieactie niet sponsort, ondersteunt of verantwoordelijk is voor eender welke klacht over de actie.

De deelnemer moet ook een duidelijke verklaring te lezen krijgen waaruit blijkt dat opgegeven gegevens van de deelnemer niet naar Facebook gaan maar naar het bedrijf dat de actie heeft opgesteld. Daarom raden wij jullie ook aan een duidelijk wedstrijdreglement op te stellen. Dit dient dat niet alleen voor Facebook maar kan ook voor jou als organisator dienen om je in te dekken tegen klachten achteraf.

3. Gebruik geen Facebook brands of features

Het is ten zeerste verboden om Facebook features te gebruiken om mensen te laten deelnemen aan de wedstrijd. Zo zou een gewone like van een pagina niet mogen betekenen dat een deelnemer ingeschreven is. De Like-button mag ook niet gebruikt worden om mensen te laten stemmen op polls of producten.

Het is ook verboden om mensen aan te zetten om speciaal voor de actie een Facebookprofiel aan te maken. Een wedstrijd mag dus enkel gericht worden aan reeds bestaande profielen.

Gebruik in je actie geen branded afbeeldingen of termen die eigen zijn aan Facebook. Dit maakt Facebook duidelijk in zijn Brand usage guidelines.

Als men op het einde van de wedstrijd de winnaar bekend wilt maken, dan mag dit niet via een Facebookbericht, -post, -comment.

4. Prijzen uitdelen

Aan het uitdelen van de prijzen zijn er ook een aantal regels verbonden. Zo moet de winnaar zijn gekozen op basis van een bepaalde skill of andere maatstaf.

Iedereen die wel vaker deelneemt aan een Facebook wedstrijd zal wel raar opkijken als men de regels leest. Want we komen wel vaker wedstrijden tegen die ingaan tegen enkele van deze regeltjes. Zo wordt de like-button wel vaker gebruikt als inschrijving of worden winnaars gewoon in een Facebook comment bekendgemaakt.

Wij raden iedereen echter aan om deze regels goed te volgens want de gevolgen van een Facebook ban voor een bedrijf kan niet opwegen tegen het voordeel dat je haalt uit de likes die een wedstrijd met zich meebrengen.

Facebook verandert constant. De grote aanpassing van deze week is de verhoging van het aantal tekens dat je kan gebruiken in één post. In het begin van het sociale netwerk lag het Facebook character limit dicht bij dat van Twitter met 160 tekens. Over de jaren heen is deze limiet steeds gestegen. In september werd de character limitopgetrokken naar 5.000 tekens en nu is het aangepast naar meer dan 60.000 tekens of zoals Facebook het zelf noemt 1/9e van een roman.

Journalisten,schrijvers en bloggers of Google+?

De doelgroepen die het meest baat lijken te hebben zijn schrijvers van alle aard. Bloggers, novellisten, journalisten, … iedereen die graag lange teksten schrijft of leest zal waarschijnlijk tevreden zijn met deze mogelijkheid. De echte aanleiding van de verandering zal echter eerder bij de concurrentie liggen dan aandacht voor de Facebook gebruikers. Eén van de voordelen van Google+ is de mogelijkheid om in de Google Circlessamen te werken aan langere teksten. Dit kan nu dus ook met de hoge Facebook character limit gecombineerd met Facebook groepen.

Facebook zal op deze manier bovendien ook een aanzienlijke hoeveelheid aan content op haar domein kunnen genereren. Hierdoor zal Facebook zo mogelijk nog meer in de zoekresultaten verschijnen voor nog meer zoekwoorden…

Zien jullie persoonlijk een voordeel voor deze nieuwe limiet?

Vanaf deze week wordt het eenvoudiger om meer te zien van de mensen die dichtbij je staan en om informatie de delen met precies de mensen waar het jou om gaat. Dat kan door gebruik te maken van Friends Lists. Wil je de berichten zien van je beste vrienden? Of misschien wil je wel een persoonlijk verhaal delen met je familie, zonder dat je collega’s het zien. Met de verbeterde Friends Lists kun je eenvoudig updates zien en delen met verschillende lijsten van vrienden.

Lists bestaan al enige jaren, maar gebruikers vonden het vaak te tijdrovend om lijsten op te stellen voor verschillende aspecten van of onderwerpen in hun leven en om ze bovendien up to date te houden.


Om Lists heel eenvoudig in gebruik te stellen en zelfs nuttiger, kondigt Facebook drie verbeteringen aan:

Smart lists – Je ziet dat Smart Lists vanzelf ontstaan en up-to-date blijven op basis van de profielinformatie die je deelt met vrienden, zoals werk, school, familie en woonplaats.

Close Friends and Acquaintances lists – Je vindt de foto’s van je beste vrienden en berichten op een plek en je ziet minder van mensen die wat verder af van je staan.

Better suggestions – Je kunt vrienden zonder enige moeite toevoegen aan jouw Lists zonder enige moeite.

Smart Lists

Om te beginnen suggereert Facebook lijsten voor: werk, school, familie en woonplaats. Bijvoorbeeld, als je aangeeft dat je op het Rijnlands Lyceum in Oegstgeest zit of hebt gezeten, en jouw vrienden Joop en Sara ook, dan zal er direct een Smart Lists worden gemaakt die ‘Rijnlands Lyceum’ heet met Joop en Sara erin. Dit betekent dat als je een afstudeerfeestje hebt of een reünie, je eenvoudig foto’s kunt delen met je middelbare school vrienden, zonder andere Facebook vrienden lastig te vallen. Je kunt ook handmatig vrienden toevoegen of verwijderen om de lijst volledig te maken.

Close Friends and Acquaintances Lists

Close Friends list – Voeg je beste vrienden toe aan je Close Friends List en je zult al hun berichten direct zien in je Nieuwsoverzicht. Je kunt ook Notificaties ontvangen als ze een update plaatsen, zodat je niets belangrijks mist.

Acquaintances list – Voeg vrienden zoals oude klasgenoten of zakelijke contacten toe aan je Acquaintances (Kennissen) lijst en je zult minder van hun berichten aantreffen in je Nieuwsoverzicht. Facebook laat nog altijd de belangrijke profielinformatie zien wanneer deze verandert, zoals bij een huwelijk of verhuizing naar een andere plaats, zodat je hen niet uit het oog verliest.

Hoe zit het met je baas of een paar andere mensen die je aardig vindt, maar waarmee je eigenlijk niets wilt delen op Facebook? Je kunt deze mensen toevoegen aan je Restricted List en zij zullen voortaan alleen berichten zien die jij plaatst voor ‘Publiek’. Je bent nog altijd vrienden op Facebook, je kunt ze berichten sturen, taggen in een bericht of zo nu en dan contact met ze maken.

Anders dan bij de Smart Lists voor werk, school, familie en woonplaats, creëert Facebook geen Close Friends en Acquaintances lijsten voor de gebruikers. Omdat deze verbanden uniek zijn is het belangrijk dat de gebruiker zelf bepaalt wie er in de lijst voor Beste Vrienden, Kennissen of Beperkte Lijst komt – als je van de mogelijkheid gebruik maakt uiteraard.

Als een gebruiker in het verleden lijsten heeft gemaakt, kan hij/zij daar nog altijd gebruik van maken. En je kunt uiteraard in de toekomst willekeurig welke lijst blijven maken. Als je een bericht of foto plaatst in een lijst die je zelf hebt gemaakt – zoals je Close Friends of Acquaintances lijsten – zal de naam van deze lijsten voor niemand zichtbaar zijn.

De mensen op de lijst waarmee je informatie deelt, zullen wel elkaars namen zien. Dan weten ze in welk verband informatie wordt gedeeld. Bijvoorbeeld, als ik zie dat een bericht alleen wordt gedeeld met mijn vijf beste vrienden, zal ik eerder vrijuit reageren dan wanneer ik zie dat iedereen het bericht zal kunnen lezen.

Better Suggestions

Facebook biedt ook suggesties voor Smart Lists, waarmee het eenvoudiger wordt om lijsten op te stellen en te updaten. Als je iemand toevoegt als een vriend of een Vriendschapsverzoek aanvaard, kun je deze vriend(in) aan een van je bestaande lijsten toevoegen als je dat wilt.

See and Share With Exactly Who You Want

Elke lijst heeft zijn eigen Nieuwsoverzicht, waar je alleen de foto’s, status updates en andere berichten aantreft van de mensen op de lijst. Je treft een lijst met Nieuwsoverzichten aan de linkerkant van je Startpagina, klikt op een overzicht en dan zie je het betreffende Nieuwsoverzicht. Als je iets wilt delen met een kleinere groep vrienden, gebruik dan het dropdown balkje in je statusbalk en kies een van je lijsten.

Je kunt ook lijsten gebruiken om te controleren wie er je Profiel kan zien, met de ‘audience selector’ naast ieder detail op je Profiel. De verbeterde Friends Lists komt deze week beschikbaar voor iedereen.