Een aantal maanden geleden heeft Facebook de mogelijkheid uitgerold om reactie te geven op een reactie.

 

 

 

Hiermee kwam er meteen een bug bij! namelijk alle berichten werden door elkaar geplaatst. Dus niet meer in chronologische volgorde. Dit kan je vanaf nu zelf aanpassen. Bij ieder post heb je nu een optie Populairste reacties staan. Klik daarop en je kan kiezen voor Recente activiteit waarmee je de volgorde van de reacties aanpast.

 Let wel op! Dit is een persoonlijke instelling, dus een pagina kan zelf niet aangeven hoe de berichten worden weergegeven.

Schermafbeelding 2013-06-20 om 11.01.29

Na Twitter, Pinterest, Instagram en Tumblr voert nu ook Facebook de hashtag in. Om een hashtag aan je status toe te voegen, hoef je alleen een hekje (#) voor een woord te plaatsen.

Vanaf vandaag kun je op hashtags in Facebook-statussen klikken. Dat levert je dan een lijst met statussen met hetzelfde trefwoord. Binnenkort kun je ook op Hashtags zoeken via de zoekbalk bovenaan in beeld. Maar aangezien deze functie nog in Nederland is uitgerold, werkt dit dus nog niet.

“Zoals altijd bepaal je helemaal zelf wie je statussen kan zien; enkel vrienden of de hele wererld. Dit blijft ook door de lancering van de Facebook-hashtags zo”, schrijft productmanager Greg Lindley op de Facebook-website. “Dankzij hashtags kunnen mensen gemakkelijker ontdekken wat anderen over een bepaald onderwerp zeggen en eventueel deelnemen in openbare discussies.”

Facebook schrijft in haar persbericht dat er weldra nog meer nieuwe functionaliteiten uitgerold zullen worden om conversaties tussen verschillende sociale netwerken te linken.

Hier een document dat Facebook zelf uitgebracht heeft.

Deze infographic geeft 10 redenen waarom zakelijk bloggen is beter dan Facebook.

Zakelijk Bloggen heeft duidelijke voordelen en ik ben het helemaal eens met de # 1 reden. Wanneer je iets hebt gepubliceerd op je eigen blog, dan is de keuze aan jou en hoef je niet afhankelijk te zijn van een ‘ranking’ algoritme van het sociale platform.

Ten tweede, je blijft altijd verantwoordelijk voor wat er wordt gedeeld en hoe je het deelt. En je kan het ook op meerdere platformen delen. Ooit gehoord over ‘Long tail’ zoekwoorden? Dat is precies wat je te bereikt in termen van SEO wanneer je publiceert op een eigen blog.

 Wat is jouw mening?

 

Facebook-vs-Blog

Niets is zo veranderlijk als Facebook. Er zijn regels genoeg en regelmatig worden ze veranderd. Meestal zodat ze strenger worden. Maar nu blijkt dat, zonder dat ze het ons zeggen, de regels voor een cover foto versoepeld zijn. Alles regels behalve de 20% regel zijn verwijderd.

Je vind de regels op deze url.
https://www.facebook.com/page_guidelines.php

OUDE REGELS voor een COVER FOTO

i. vrij zijn van prijs- of aankoopinformatie, zoals ’40% korting’ of ‘Op someservices.nl te downloaden’;
ii. vrij zijn van contactgegegevens, zoals webadres, e-mailadres, postadres of andere informatie die is bedoeld voor de sectie Info op je pagina;
iii. vrij zijn van Facebook-functie’s en acties, zoals ‘Vind ik leuk’ of ‘Delen’ of een pijl die van de omslagfoto naar een van deze functie wijst; en
iv. vrij zijn van aanzet tot actie, zoals ‘Profiteer nu’ of ‘Vertel het je vrienden’.

NIEUWE REGEL
Alle omslagen zijn openbaar. Dit betekent dat iedereen die je pagina bezoekt, je omslag kan zien. Omslagen mogen niet bedrieglijk of misleidend zijn en geen inbreuk maken op het auteursrecht van iemand anders. Het is niet toegestaan anderen te stimuleren jouw omslag als omslag voor hun persoonlijke tijdlijn te gebruiken. Omslagen mogen geen afbeeldingen bevatten die voor meer dan 20% uit tekst bestaan.
regels-cover

Voordelen Facebook likes kopen

thumbs-up[iconlist icon=”icon-user” class=”” style=””]

  • Goedkoop
    Voor een paar tientjes kun je al duizenden likes kopen. Hoe gemakkelijk is dat.
  • Status
    Zeg nou zelf . Een pagina met veel likes, like jij toch ook eerder dan een pagina met 15 likes.

[/iconlist]

Nadelen Facebook likes kopen

[iconlist icon=”icon-user” class=”” style=””]

  • Facebook fan pagina kan worden verwijderd
    Het allerbelangrijkste nadeel is dat je het risico loopt dat je Facebook fan pagina zal worden verwijderd. Facebook is de laatste erg bezig om alle “fake” likes te verwijderen. Daarnaast heeft Facebook wel in de gaten als jouw Facebook fan pagina van 16 likes naar 10016 likes gaat.
  • Nep accounts
    Je kunt wel duizenden likes hebben gekocht, maar wat is nu echt de toegevoegde waarde? Er is totaal geen interactie en betrokkenheid (want de accounts bestaan niet). Wellicht reageren juist de echte Facebook accounts eerder in een kleinere groep dan als er duizenden mensen de pagina hebben “geliked”.
  • Edgeranking
    Even in het kort betekent ‘Edgeranking’ elke interactie die jij als gebruiker maakt met Facebook. Maar ‘Edgeranking’ geldt ook voor een Facebook fan pagina met al de bijbehorende Facebookers die de pagina leuk vinden. Hier moet een gezonde balans inzitten. Als jij 10.000 volgers hebt maar er is totaal geen interactie oftewel slechte ‘Edgeranking’ gaat dit ten koste van jouw relevantie.

[/iconlist]

thumbs-down

Even terug naar de kern: Moet je nu wel of geen likes kopen? Mijn mening is een dikke vette NEE!  Maar hoe kom je dan aan likes? Lees in dit artikel enkele tips hoe je aan je eerste 1000 likes kan komen. 

Wil je mijn betoog hierboven negeren en tóch likes kopen? Zorg dan in ieder geval dat het échte Facebook-gebruikers zijn en dat ze uit Nederland komen (of in ieder geval de Benelux). Facebook is slim genoeg om te zien dat je ze gekocht hebt wanneer je plots duizenden “likers” uit India of China op je pagina hebt. Voor je het weet wordt je pagina door Facebook uit de lucht gehaald.

Likes kopen is namelijk niet alleen slecht voor je pagina, het is ook tegen de regels van Facebook.

 

Een van de uitdagingen voor bedrijven die aanwezig willen zijn op Facebook is “En wat nu?”. Je hebt een pagina aangemaakt, tenzij u een budget heeft voor een social media consultant, dan wordt dit voor u gedaan. Je hebt alle stappen gevolgd en zodra de pagina online is, komt de twijfel: wat moet ik doen? Wat moet ik zeggen? Hoe krijg ik fans? Al het begin is moeilijk, daarom bieden we een korte stappenplan van de eerste stappen die u zullen helpen om deze magische grens van, laten we zeggen, 1000 Facebook Fans te krijgen. We hopen dat het nuttig is!

1. Zorg voor een goede kwaliteit cover foto:

Zodra de Facebook pagina is geopend voor het publiek en voordat je begint met deze pagina te delen met uw contacten, zorg er dan voor dat u een goede cover en profiel foto hebt. Die uiteraard moeten worden afgestemd op uw merk/ imago. En natuurlijk volgens de regels van Facebook zijn. Of het nu een logo of een foto van uw producten / diensten, het uiterst belangrijk dat de beelden een goede resolutie hebben en overeen komen met de maten bepaald door Facebook: Cover afbeelding van 851 × 315 pixels en profielfoto van 160 × 160 pixels. Onscherpe foto’s of afbeeldingen zijn slecht voor uw imago en uw merk.
U kunt meer informatie vinden op de volgende Facebook-pagina: Wat zijn de richtlijnen voor dekking mijn pagina’s foto?

2. Deel met familie en vrienden:

De eerste ronde van Likes is niet zo moeilijk te krijgen. Denk hierbij aan familie en goede vrienden. Ze zouden al op de hoogte moeten zijn van wat uw bedrijf is. Een uitnodiging sturen om je pagina leuk te vinden is heel eenvoudig. Stuur ze een e-mails met de pagina-URL of nodig ze direct uit met behulp van de “Nodig vrienden uit”-knop op de admin panel van uw pagina.

vriendenuitnodigen

3. Personaliseer uw pagina:

Niet alleen de cover en profiel foto’s geven een persoonlijk tintje aan uw pagina. Ze geven een eerste indruk, maar van nu af aan moet je een continuïteit creëren van inhoud en deze delen met met uw publiek, zodat er een toegevoegde waarde is voor uw fans. Beperk jezelf niet tot het delen van links en foto’s van andere blogs / websites. Probeer uw eigen inhoud samen te stellen. Hiermee krijg je een originele selectie van inhoud met betrekking tot uw sector.

4. Koppel je Facebook-pagina om de bestaande promotiemateriaal:

Als u visitekaartjes, folders, posters, etc. heeft dan kunt u een link plaatsen naar uw Facebook-pagina. De makkelijkste manier is door middel van een QR code, die eenmaal gescand op mobiele zal de persoon direct naar de pagina brengen. En vergeet niet uw website of uw e-mail handtekening!

5. Betrek je fans en win nieuwe door middel van promotie:

Zodra uw familie, vrienden, zakelijke contacten / klanten aan boord zijn zal de snelheid van nieuwe fans dalen. Om deze weer te versnellen, raden wij aan een promotiecampagne op te zetten, zodat mensen leren over u en uw bedrijf. U kunt gebruik maken van een prijsvraag, een poll, kortingscode, of een wedstrijd. Wanneer u dit doet, let dan wel weer op de regels van Facebook.

6. Gebruik Facebook Ads:

Het is niet nodig om de begroting van een multinational hebben om uw bedrijf te promoten met Facebook advertenties. Zelfs met 5 of 10 Euro per dag kunt u een positief resultaat bereiken, als je betaalt per klik. Het belangrijkste voordeel is de segmentatie op locatie, leeftijd, geslacht en, vooral, belangen. U kunt zo specifiek de lancering van een campagne uitzetten. Wij raden u aan de advertentie te koppelen aan een open promotie. Op deze manier zal de nieuwkomer onmiddellijke een beloning krijgen voor “het leuk vinden” uw pagina: de kans om iets te winnen.

De volgende stap zou de zorg zijn voor bestaande fans en om deze te laten groeien. Heeft u hier nu geen tijd voor of weet u niet meer hoe u verder zou moeten? Neem dan contact met ons op. We kunnen u helpen om uw  Facebook-pagina naar een nieuw niveau te tillen.

We hopen dat deze tips nuttig zijn. Voor vragen aarzel dan niet om contact met ons nemen.

Facebook wil zijn privacybeleid versoepelen ten gunste van dochterondernemingen als Instagram. Dit betekent dat Instagram naar alle waarschijnlijkheid toegang krijgt tot alle persoonlijke gegevens van Facebookgebruikers.

De gebruikers van Facebook mochten een week lang stemmen over het wijzigingsvoorstel van het privacybeleid. Dit ging onder andere over de vraag of Facebook persoonsgegevens mag uitwisselen met dochterondernemingen als Instagram.

Gisteren werd de stemming gesloten. De overgrote meerderheid stemde tegen de versoepeling van het privacybeleid. Maar Facebook mag zijn plannen nu toch doorvoeren omdat te weinig mensen (bijna 700.000) hun stem hadden uitgebracht. Het referendum zou geldig zijn geweest bij een minimale opkomst van 30 procent. Dat betekent dat er zo’n 300 miljoen Facebook-gebruikers hadden moeten deelnemen aan de stemming. Door de “lage” opkomst was dit ook meteen het laatste referendum dat de sociale mediasite heeft gehouden. Facebook wil nu in de toekomst proberen om meer kwalitatieve feedback van gebruikers te krijgen over dit soort wijzigingsvoorstellen, meldt TechCrunch.

De uitkomst van de stemming betekent dat Facebook gegevens van zijn gebruikers kan uitwisselen tussen de verschillende dochterondernemingen. Microsoft en Google doen dit overigens al lang. Voor de Facebook-dochter Instagram zijn de gebruikersprofielen handig voor het vertonen van gepersonaliseerde advertenties. Door de minimalistische werkwijze heeft de fotodeel-app zelf relatief weinig persoonlijke gegevens van zijn gebruikers.

Instagram werkt nog zonder advertenties, maar naar verwachting zal het niet lang meer duren voordat ook deze dienst de eerste advertenties zal tonen. Dat is voor Facebook nog hard nodig ook. De sociale mediasite betaalde maar liefst 715 miljoen dollar voor Instagram.