Sommige mensen vinden het erg vervelend als privé-informatie zomaar gedeeld wordt. Ook zijn ze bang dan anderen hun foto’s of teksten kopiëren. Toch plaatsen ze dat soort informatie openbaar op Facebook en hopen dan door een vage verklaring beschermd te worden. Dat is een illusie. Deze verklaring is waardeloos en geheel overbodig.
Facebook
Per 1 januari 2015 veranderen diverse voorwaarden en regels van Facebook. Dat is voor hoaxverspreiders weer aanleiding een ouwetje uit de kast te halen: de verklaring over privacy en auteursrecht op Facebook. Deze komt elke keer tevoorschijn als Facebook de regels wijzigt. Dat deze verklaring helemaal geen betrekking heeft op de wijzigingen van de regels doet vermoeden dat veel mensen deze verklaring plaatsen zonder ooit de regels gelezen te hebben.

Voor de duidelijkheid: je bent eigenaar van al je privé-informatie en hebt automatisch auteursrecht over alle teksten en plaatjes die zelf hebt gemaakt. Dat is een wettelijk recht. Maar als je besluit privé-zaken openbaar te delen, dan is dat eigen verantwoordelijkheid. Zelfs iemand die geen Facebook-account heeft kan het dan zien. Door lid te zijn van Facebook draag je geen auteursrecht over maar je geeft wel Facebook een bepaalde licentie. Dat is vrij logisch. Als je een foto deelt met vrienden moet Facebook wel toestemming hebben die foto daadwerkelijk te laten zien.

De verwijzing naar de allerlei wetsartikelen en verdragen is om meerdere redenen zinloos. Ze gaan hier niet over of gelden niet in Nederland en België en ze hebben geen invloed op de voorwaarden van Facebook. Als je akkoord gaat met de voorwaarden van Facebook kun je zo veel verklaringen afleggen als je wilt maar dat verandert niets.

11697_1542487479324815_7069335361009381149_nZijn die nieuwe regels eigenlijk slechter voor de privacy van de leden van Facebook? Dat is een persoonlijk kwestie. Je krijgt beter beheer over wat anderen zien. In die zin is privacy beter beschermd. Facebook zelf gaat echter meer gebruik maken van bepaalde gegevens om jou gerichten informatie te tonen. Als je straks aan Facebook aangeeft waar je bent, wat veel mensen doen, zul je meer informatie krijgen over dingen in de buurt. Deze zaken hebben trouwens weer niks te maken met bijgaande hoax. Die gaat over intellectueel eigendom en daar verandert juist helemaal niets aan.

Advies: Deel de privacyverklaring over intellectueel eigendom op Facebook niet. De verklaring is onjuist en niet rechtsgeldig.Het is een vorm van misleiding. Auteursrecht berust automatisch bij degene die teksten of foto’s heeft gemaakt en dat is ook automatisch wettelijk beschermd.

Een tip: Een kenmerk van een sociaal medium als Facebook is juist dat mensen van alles met elkaar delen. Als je niet wilt dat anderen privé-informatie zien, delen of kopiëren, plaats dan geen privé-informatie op Facebook.

zie ook:

https://www.facebook.com/about/terms-updates
https://www.facebook.com/legal/terms
http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/22091/

Facebook gaat de regels met betrekking tot promoties verder aanscherpen. Met ingang van 5 november 2014 wordt het gebruik van een Like-gate, ook wel fangate genoemd, verboden door Facebook. De maatregel is een logisch gevolg van de ontwikkeling die Facebook doormaakt, waarbij de focus steeds meer verschuift van kwantiteit naar kwaliteit. 
De belangrijkste reden voor het aanpassen van de regels voor Facebook is de focus op kwaliteit:

Je moet mensen niet aansporen om een pagina te liken. Om de kwaliteit te waarborgen en organisaties te helpen om de mensen te bereiken die echt belangrijk voor hen zijn, willen we dat mensen pagina’s liken omdat ze zich willen binden met en echt geïnteresseerd zijn in de berichten van de organisatie, dus niet als gevolg van kunstmatige prikkels. We geloven dat deze update zowel ten goede zal komen aan de mensen als de adverteerders. 

FACEBOOK PROMOTIES

Deze verandering betekent niet het einde van de Facebook promoties, er moet alleen een omslag worden gemaakt door organisaties. De wijziging komt ten goede aan de mensen, omdat zij niet meer eerst een pagina moeten liken alvorens ze kunnen deelnemen aan een actie of promotie. Hierdoor zijn ze vrij om te bepalen of ze ook daadwerkelijk fan van de pagina willen worden, of enkel aan de promotie willen deelnemen.

Voor organisaties is het zaak om kwalitatieve promoties in te zetten. Geen focus meer op het genereren van nieuwe fans, maar focus op interactie. Het is nog steeds mogelijk om prijzen weg te geven via een Facebook promotie, maar dit levert niet automatisch nieuwe fans op. Via een Facebook App kan er overigens nog wel om waardevolle contactinformatie worden gevraagd, zoals een e-mailadres. Op die manier kan de relatie via meerdere kanalen versterkt worden en wordt tevens de afhankelijkheid van Facebook verkleind.

Het belang van een relevante actie en prijs wordt dus nog groter, om te voorkomen dat er veel mensen meedoen die totaal niet van waarde zijn voor de organisatie. De aanscherping van de promotieregels komt dus ook de organisaties ten goede. De promotie moet relevant zijn en waarde vertegenwoordigen voor de doelgroep. Hierdoor wordt het laagdrempelig voor potentieel geïnteresseerden om in contact te komen met de organisatie. Zij kunnen daarna zelf bepalen of ze daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in de organisatie en fan van de pagina worden om de organisatie te volgen. Dit levert meer kwalitatieve fans op, wat de kans op interactie vergroot. Dit zorgt ervoor dat de organisatie ook op langere termijn door middel van Facebook in contact kan blijven met de doelgroep en het de binding met deze mensen versterkt.

HET AANTAL FACEBOOK FANS ZEGT NIET VEEL MEER

Het aantal fans van een Facebookpagina is slechts een getal dat steeds minder waard is, koppel hier dan ook geen doelstellingen aan. Door de recente wijzigingen bereiken pagina’s in verhouding steeds minder mensen met een nieuw bericht. Vorig jaar bereikte pagina’s gemiddeld nog ongeveer 16% van hun fans, nu ligt dit bij grote pagina’s al onder de 5%. Alleen de fans die veel interactie hebben met de pagina worden nog bereikt. Zorg dus voor goede, kwalitatieve content om de binding met je fans te vergroten.

Facebook promoties kunnen nog steeds een belangrijk onderdeel zijn van de content, de focus zal alleen steeds meer op kwaliteit en lange termijn gericht worden. Op deze manier sluit het perfect aan de op de nieuwe koers die Facebook heeft ingezet en vervult het een rol in het maken en versterken van relaties met mensen, waarvoor Facebook het meest geschikt is!

 

Vandaag kreeg ik de vraag:

Hoe kan je je geschiedenis verwijderen in je zoekbalk van Facebook??

Het is geen verrassing dat Facebook de geschiedenis bijhoudt van alles wat je typt in de balk bovenin met “Zoek naar mensen, plaatsen en dingen”. Deze informatie krijg alleen jij als gebruiker te zien – tenzij je je account overal openlaat natuurlijk.

Om de gehele historie te wissen, moet je even een paar stappen ondernemen. Die instellingen zitten behoorlijk verstopt. Je vindt hem onder het pictogram van het driehoekje rechtsboven. Klik daarop en kies in het uitvouwmenu voor ‘Activiteitlogboek’ of  ‘Activty Log’.

Mascha_Santegoets_Blommestein

In het menu dat links verschijnt klik je vervolgens op ‘Meer’. En dan komt er nog een heel menu onderaan te hangen. Klik dan op het onderdeel “Zoeken” of ‘Search’.

Mascha_Santegoets_Blommestein

Hier zie je alles wat je ooit hebt gezocht in de zoekbalk. Als je dat wilt, kun je bovenaan klikken op “Zoekgeschiedenis wissen” of ‘Clear Searches’ om de lijst te verwijderen.

Mascha_Santegoets_Blommestein

Dit betekent niet automatisch betekent dat Facebook niet meer weet wat je hebt gedaan. De kans is groot dat het bedrijf dit nog wel in een database heeft staan.

De Social Media vraag van vandaag!

Vandaag kwam er de volgende vraag binnen via de email.

Wat is taggen, en hoe werkt dat eigenlijk op Facebook.

Een tag is een speciaal soort link. Als je iemand tagt, creëer je een link naar zijn of haar tijdlijn. Het bericht waarin je iemand tagt, kan ook worden toegevoegd aan de tijdlijn van die persoon. Zo kun je een foto taggen om aan te geven wie op de foto staat of een statusupdate plaatsen om aan te geven met wie je bent. Als je een vriend in je statusupdate tagt, kan iedereen die deze update ziet, ook op de naam van je vriend klikken en naar zijn/haar tijdlijn gaan. Je statusupdate kan ook op de tijdlijn van deze vriend worden weergegeven.

Wanneer je iemand tagt, wordt deze persoon hiervan op de hoogte gesteld. Daarnaast geldt dat als jij of een vriend iemand in je bericht tagt en de instelling Vrienden of meer kiest, het bericht zichtbaar zou kunnen zijn voor het geselecteerde publiek plus de vrienden van de getagde persoon.

Tags in foto’s en berichten van mensen met wie je niet bevriend bent, kunnen in je tijdlijncontrole worden weergegeven, waar je kunt beslissen of je ze wilt toelaten op je tijdlijn. Je kunt kiezen om tags van wie dan ook, ook van je vrienden, eerst te controleren.

Tags verwijderen en rapporteren

Als je door iemand bent getagd en dit niet leuk vindt, kun je verschillende dingen doen.

  1. Verberg de tag op je tijdlijn
    Je tijdlijn laat zien wie je bent, dus jij bepaalt zelf wat op je tijdlijn wordt weergegeven. Je kunt zelfs je privacyinstellingen bijwerken zodat je eerst de berichten en foto’s waarin je bent getagd, kunt bekijken voordat ze op je tijdlijn worden geplaatst.
  2. Je kunt de tag verwijderen of rapporteren.
    Je kunt heel eenvoudig:
  • De tag verwijderen. Het bericht blijft op Facebook, maar de link naar je profiel wordt verwijderd.
  • Een bericht bij Facebook rapporteren. Als het bericht aanstootgevend is, zal dit worden verwijderd.
  • De eigenaar van het bericht een melding sturen. Vraag de eigenaar het bericht van Facebook te verwijderen.
  • De eigenaar van het bericht blokkeren. De persoon kan je dan niet meer taggen in berichten.

Hoe tag je dan iemand?

Als je op een afbeelding iemand wilt taggen. Ga naar de afbeelding en klik onderaan in de menubalk op foto taggen.

Je cursor verandert in een kruisje. Klik op de plek waar je iemand wil taggen. En kies zijn/ haar naam uit het overzicht.

Wil je iemand taggen in een bericht, begin zijn/haar naam dan met een @ dan komen de suggesties vanzelf.

Wie kan mij taggen?

Iedereen kan jou taggen in foto’s en andere berichten. Tags van mensen met wie je niet bevriend bent, kunnen in je tijdlijncontrole worden weergegeven, waar je kunt beslissen of je ze wilt toelaten op je tijdlijn. Berichten die je niet op je tijdlijn wilt toelaten, kunnen wel in nieuwsoverzichten en elders op Facebook worden weergegeven.

Wat is het maximum aantal tags in een foto?

Je kunt maximaal 50 personen of pagina’s in een foto taggen. Je kunt ook de link Delen gebruiken om een foto met iemand te delen die niet daadwerkelijk op de foto staat.

10-years-of-FacebookDe laatste 10 jaar domineert Facebook ons online, maar ook offline. Wat ooit begon als een jongensdroom in de kamer van Harvard-student Mark Zuckerberg, groeide in korte tijd uit tot een wereldwijd internetfenomeen.

Op 4 februari 2004 lanceerde Mark Zuckerberg TheFacebook. De site was toen nog alleen voor studenten van de Amerikaanse universiteit Harvard. Facebook lijkt nu niet meer weg te denken uit de hedendaagse communicatie.

Dat Facebook ooit zal verdwijnen is voor velen moeilijk voor te stellen. Dat werd echter jaren geleden ook gedacht over socialennetwerksite Hyves, waar vorig jaar de stekker uit werd getrokken. Hyves kwam, net als Facebook, in 2004 online en wist zich in korte tijd op te werken tot een van de populairste Nederlandse websites ooit. Maar zes jaar later begonnen gebruikers over te lopen naar Facebook, die in 2011 de markt definitief overnam.

Hieronder vind je een infographic met de de hoogte punten van Facebook van de laatste 10 jaar.

Van harte gefeliciteerd Facebook!

facebook-infographic2

Bedrijven mogen geen oneerlijke claims over hun producten verspreiden via Twitter. De stichting Reclame Code waarborgt in Nederland de eerlijkheid van reclames. Tot nu toe mochten bedrijven nog Twitteren wat ze wilden, maar vanaf 1 januari geldt de zogenaamde “reclame code” ook voor Tweets, posts op Facebook en andere berichten op social media.

Misleidende reclame op social media

Bedrijven zijn in principe vrij om te posten wat ze willen op Twitter, Facebook, Pinterest en dergelijken. De bestaande regels voor reclame op TV of radio golden nog niet voor social media. Het is echter niet de bedoeling dat dit deel van de marketingbranche ontsnapt aan de regels voor eerlijke reclame. Daarom verplicht Stichting Reclame Code bedrijven voortaan om eerlijk te zijn als zij commerciële berichten posten, via welk medium dan ook.

Reclame maken

De regels voor reclame worden in Nederland opgesteld door Stichting Reclame Code. In deze regels staat dat reclame niet misleidend mag zijn, maar ook belangrijke informatie mag niet weggelaten worden. Voor sommige producten, voedsel of reizen, zijn nog specifiekere regels. Deze code is super fijn voor consumenten, dit voorkomt dat je producten koopt die toch niet zo groen zijn als beweerd werd of opeens een grote geldsom extra moet betalen. Overdrijven mogen bedrijven echter nog wel dus het blijft moeilijk om de verleiding te weerstaan. Als je ergens, zowel op televisie of op internet, reclame tegen komt die misleidend is kun je een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie.

Als (bekende) Nederlanders zich bijvoorbeeld door bedrijven laten betalen voor het promoten van producten op Twitter of Facebook, moeten ze dit duidelijk maken.

Meer weten? Lees hier het volledige rapport.

Bitstrip verwijderen masjoLeuk een nieuwe rage! Mijn hele tijdlijn op Facebook voor met strips van de personen. Nee, de cartoons zijn niet getekend door mensen die goed kunnen kunnen tekenen. Er wordt gebruikt gemaakt van de app Bitstrips. Je maakt als je de app hebt gedownload een karakter. Een van jezelf en een paar van je vrienden. En dan wordt er automatisch een strip van gegenereerd. Heel leuk bedacht. Ken je Bitstrips nog niet en wil je het uitproberen? Voor zowel iOS als Android is de app hier te downloaden.

Maar wil je je tijdslijn weer schoon krijgen, dan kun je deze app eenvoudig blokkeren. Wat moet je doen. Klik op het driehoekje rechtsboven een strip. Klik dan op Alles van Bitstrips verbergen. Makkelijk toch?