Het belangrijkste van adverteren is om de juiste advertentie op het juiste moment te tonen aan de juiste persoon. Door te adverteren op Facebook komt dit ideaalplaatje voor adverteerders weer een stukje dichterbij. Door gebruik te maken van de demografische- en geografische gegevens die binnen Facebook beschikbaar zijn, is gericht adverteren geen wens meer maar werkelijkheid. De combinatie met een sociale context waarbinnen de advertenties worden vertoond, maakt dit medium zelfs nóg krachtiger. Facebook heeft in Nederland inmiddels meer dan 9,6 miljoen gebruikers (januari 2016).

Facebook biedt de volgende doelstellingen aan:

  • Klikken naar website: stuur mensen naar je website.
  • Websiteconversies: verhoog het aantal conversies op je website. (hiervoor heb je een conversiepixel nodig)
  • Betrokkenheid bij paginabericht: promoot de interactie rondom je Facebookbericht: likes, reacties en shares. (boosten)
  • Pagina-vind-ik-leuks: promoot je Facebookpagina en genereer nieuwe pagina-vind-ik-leuks.
  • App-installaties: zorg ervoor dat je app meer wordt geïnstalleerd.
  • Betrokkenheid met app: verhoog de betrokkenheid met je app (installaties, gebruik en gespendeerde credits)
  • Geclaimde aanbiedingen: maak aanbiedingen waarvan mensen in je winkel gebruik kunnen maken.
  • Lokale bekendheid: bereik mensen in de buurt van je bedrijf. (voor winkels)
  • Reacties op evenementen: vergroot de deelname aan je evenement.
  • Videoweergaven: Maak advertenties die ervoor zorgen dat meer mensen een video bekijken.

Je betaalt doorgaans voor weergaven van je advertentie, waarbij Facebook je advertentie optimaliseert om je precieze doelstelling te bereiken. Weergave betaal je als CPM: cost per mile (1000 views). Adverteer je voor een pagina, app, evenement of externe wevsite, dan kun je ook een CPC instellen: Cost per click. (dit vindt je onder Hoeveel wil je uitgeven / Geanvaceerde opties weergeven). Dat verschilt dus per doelstelling. Voor een campagne met als doel ‘Klikken naar website’, krijg je de volgende opties:

  • Klikken naar website: de advertenties worden getoond aan mensen die waarschijnlijk zullen doorklikken naar je website (CPC)
  • Klikken: de advertenties worden getoond aan personen die waarschijnlijk op je advertentie klikken (CPC)
  • Uniek bereik per dag: je advertentie wordt maximaal één keer per dag aan mensen getoond (CPM)
  • Weergaven: je advertentie wordt zo vaak mogelijk aan mensen getoond (CPM)